jetinafrika.reismee.nl

Mzungu, Maasai, Money

Helder blauwe lucht, stralende zon, aangename temperatuur en een wonderschone natuur, een ideale leefomgeving zou je denken. Dat is het ook, ware het niet dat ziektes overal op de loer liggen. TBC, HIV, Malaria, Brucellosis, Typhoid fever, het zijn zo maar wat namen van ziektes waardoor mensen hier bij bosjes worden geveld. De voornaamste bijdragende factor aan het tot stand komen van deze ziektes is toch wel de huisvesting en de (afwezigheid) van hygiëne. Hoewel er hier in Wasso steeds meer moderne huizen (gemaakt van bakstenen) gebouwd worden, leeft het gros van de Maasai bevolking in hun boma's; kleine hutjes gemaakt van leem, mest en houten takken. Ze zien er aan de buitenkant misschien simpel uit en ik wil niet zeggen dat het een architectonisch hoogstandje is, maar er komt toch nog wel wat bij kijken voordat een boma uit de grond wordt herrezen.

Vorig weekend hebben Lat en ik samen weer een bezoek gebracht aan Malambo. Bij aankomst in de boma van zijn moeder realiseerde ik mij des te meer maar weer eens wat het betekent om een boma als huis te hebben. Binnenin is het donker, warm en benauwd door het vuur wat binnenin brandt. Je hoeft geen medicus te zijn om te begrijpen dat dit niet de ideale leefomgeving is voor de gezondheid. Dat geldt voor volwassenen, maar vooral ook voor de kinderen. Het is echter makkelijk oordelen als een buitenstaander. Ik kan wel zeggen ‘ ga in een huis van bakstenen wonen', ‘ leg een riool aan', maar zo simpel is het niet. Om de leefomstandigheden te veranderen, te verbeteren, is er een hele omslag nodig. Een omslag die vooral één ding vereist: geld. Geld wat er nauwelijks of niet is of wordt besteedt aan andere doeleinden. De vraag is echter of je de Maasai er plezier mee doet om de omstandigheden waarin ze nu leven radicaal te veranderen. Het is hun manier van leven, hun cultuur en ondanks het feit dat ze beschouwd worden als minderwaardig door de niet - Maasai, zijn ze trots op hun levensstijl. Moet je dat dan willen veranderen? Ik zou zeggen veranderen niet, maar wanneer het op de leefomstandigheden aankomt (en daarmee de gezondheid) is een verbetering wel wenselijk. Waar te beginnen? Velen willen wel, maar hebben simpelweg de (financiële) mogelijkheden niet. Wanneer ik als een mzungu dan langskom, zien ze een mogelijkheid tot ondersteuning. Het algemene idee dat de mensen hier namelijk hebben is dat een blanke huidskleur veelal betekent dat je geld hebt, althans zo heeft Lat het mij uitgelegd. Er zijn volgens hem maar weinig die verder kijken dan hun neus lang is, met andere woorden die je niet beoordelen op huidskleur. Het is echter niet alleen huidskleur wat het doet; status en aanzien betekent eveneens geld, even als bij ons in de Westerse wereld. Het is daarom niet ongewoon dat ook Lat wordt aangesproken met de vraag of hij niet een donatie kan doen. Soms irriteert het me, dan denk ik, daar heb je ze weer, te vragen om geld. Maar aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen. Mezelf plaatsend in deze leefomstandigheden kan ik inzien dat er reikhalzend wordt uitgekeken en gezocht wordt naar een weg van verbetering. Lat heeft de weg van verbetering op eigen houtje gevonden en er hard voor gewerkt om erop te blijven, hij is echter helaas een uitzondering. Deze weg is voor velen simpelweg te ver weg. Als je hem dan wel bereikt hebt en je steekt het hoofd boven het maisveld uit, ligt net als bij ons in Nederland, jaloezie op de loer. Dit maakt het voor Lat niet altijd even gemakkelijk. Het is echter een kwestie van negeren (makkelijker gezegd dan gedaan) en je eigen pad blijven volgen, ondanks wat ‘men' denkt of doet. Ik denk dat het laatste voor een ieder geldt, waar ook ter wereld.

Pfff, wat een serieus praatje he? Dit lag me momenteel op het hart, het is niet altijd feest moet je maar denken ;)

Ondanks dat, gaat alles hier verder goed. Een week van vele operaties tezamen met Franco wacht op me, ik kan niet wachten! ;)

Hoop dat het met jullie allemaal goed gaat, bedankt voor jullie berichtjes!

Tot snel!

Veel liefs,

Jet

Reacties

Reacties

corrie

he jet
ja leuk weer een verhaal
ik kijk er weer naar uit hoor
fijn dat het ook goed gaat
dus je mag volgende week weer met de "slager" aan het werk?
hier is ook alles oke behalve het weer

groeten klaas corrie sieko en nienke

Jur

Hey Jet,
Indrukwekkend om dat zo te lezen. Ik probeer me dr iets bij voor te stellen, waarna ik denk dat ik het redelijk begrijp, maar daarna realiseer dat dat eigenlijk niet kan zonder daar geweest te zijn.
Veel succes komende tijd met de operaties!

Tineke

Hey Jet

Fijn om weer wat van je te (horen)lezen enneuh een serieus verhaal mag best hoor schrijf het maar van je af als je er mee blijft zitten is het niet goed weet ik helaas uit ervaring.
Kop d'r veur laiverd en tot horens
xx 10eke

Damian

Foto's van de bloederige operaties! :)

Heel veel succes en er is niks mis mee om met je kop boven het maisveld uit te steken. Daar vang je ook de meeste zonnestralen!!

Succes!

Aline

Hee Jet,

Ik begrijp je overpeinzingen wel een beetje geloof ik. Dat je als blanke gezien wordt als lopende geldboom..zo dubbel. Begrijpelijk en frustrerend. Helemaal omdat je er niet als toerist bent.

Erg leuk om weer wat van je te horen! Zet hem op daar en groetjes aan Lat!
xxx Aline

roeliene

Heya Jet,

Lastig en toch begrijpelijk... Heb mijn gedachtengang opgeschreven, voor als je tijd over hebt ;)
Helaas is de verdeling van geld in de wereld best gelijkend aan huidskleur. In ZA is nu de eerste blanke sloppenwijk maar of dat nou iets is om je over te verheugen... Als niemand geld zou geven zou er ook minder om worden gevraagd denk ik maar als 1 iemand voor sinterklaas speelt dan is het voor jaren weer verpest. Verpest omdat een eenmalige bijdrage alleen op korte termijn iets oplevert en op lange termijn soms juist het tegenovergestelde, door gecreeerde afhankelijkheid. Maar hoe kijk je naar/plan je voor de lange termijn als je nog zo bezig bent met de dag van vandaag, met je primaire levensbehoeften bij elkaar vechten...
Hoe je leefomstandigheden aan zou kunnen passen zonder afbreuk te doen aan cultureel erfgoed. Hmm ik ben het met je eens dat westerse leefomstandigheden niet volledig overgenomen hoeven te worden voor een betere gezondheid, aan de andere kant is het misschien wel wat mensen overal ter wereld willen, hetzelfde hebben als dat rijke westen. Die prachtige traditionele kleding en kinderen op de rug maar als mensen wat meer geld hebben dan zit het kind niet meer op de rug en worden de kleren verruild voor westerse. Jammer? Voor mij als westerling wel omdat ik merk dat wij hier in NL ons beginnen te realiseren hoe belangrijk tradities eigenlijk zijn maar of het jammer is voor de Masaai, ik weet het eigenlijk niet, misschien vinden de Masaai de balans ook wel door eerst iets te verliezen. Van je fouten leer je het meeste maar ja het is ook verstandig om te leren van een anders fouten. Misschien willen mensen niet meer hetzelfde als het westen op het moment dat het westen laat merken dat ze fouten hebben gemaakt en weer op zoek gaan naar hun tradities?

Bianca

Mooi verhaal Jet! Zet die mzungu's hier maar even aan het denken :) Zo krijgen we hier ook nog wat mee van de rest vd wereld!
K zal je snel mailen!
Dikke kus!

Annelieke

Hee Jet,

Wat een indrukwekkende verhalen! Leuk dat je weer verslag doet van je tijd daar. Niet alleen omdat ik (en heel veel anderen, als je de reacties zo ziet) benieuwd ben hoe het met je gaat, maar ook omdat je heel leuk schrijft!

Succes met de vele operaties ;)

Liefs

P.S. Nashiye, da's inderdaad eens iets anders dan een bossie rozen! Mooi!

Petra

Hoi Jet en Let,

Het leven is niet altijd een feest nee, en dan heb je inderdaad ook wel eens iets minder leuks te vertellen. Maar het blijft leuk om jou verhalen te lezen. Ach als het tussen jullie maar goed gaat, daar gaat het om.

Veel liefs en een dikke smok.

pieter

tja wat nog te schrijven na zon verhaal, tja vandaag 2 keer gedoucht, spaarloon van ons beide komt vrij. nu ook vuur aan in ons huis, maar dan doormiddel van een open haard, ja het leven is hier soms te goed, tot dat je ergens anders bent, waar het niet zo is, maar tja wat is geld, ????? belangrijk maar gezond en gelukkig zijn staat met stip op nummer 1. ( ps wordt er nog gewerkt aan een kleine maasai??????????) xxx

anneke smit

Meid wat schrijf jij leuke verhalen. Misschien zegt mijn naam je niets,maar je moeder heeft me steeds verzorgd op de chemo kamer. We hebben elkaar in Delftzicht weleens gesproken. gr Anneke

Derk

Hoi Jet !
Dank voor je verhaal , inderdaad dit is de andere kant , voor ons zijn de meeste dingen zo vanzelfsprekend, en in een heleboel zaken zijn wij als rijke europeanen wel eens heel erg "de weg kwijt "
Hoop dat veel mensen jouw verhaal zullen lezen !

Liefs : Derk.

pieter

he topper bijna alweer oktober nog even doorzetten en dan ben je weer in het koude kikkerlandje, brrrrr, en dan krijg je weer heimwee naar tanzania, ? hopelijk gaat het daar goed.? wanneer kom je eigelijk terug? is er al een exacte datum? mis je al wel weer hoor, heb je raad nog steeds niet nodig gehad......... en jij die van mij dan............ xxx pieter

Aly

Lieve Jet,

Ik wens jullie heel fijne feestdagen. Geniet nog even van de zon en de warmte. Het is maar even meer tot 4 januari. Dan is het weer tijd voor een lange onderbroek en wollen mutsen en een elektrische deken. Weer eens wat anders dan de korte broek en flamingo's. Ik heb genoten van je verhalen en hoop je in het nieuwe jaar weer eens te zien. Alvast een hele goede reis naar Holwierde en Groningen.
Fijne feestdagen en een goede jaarwisseling.
Lieve groeten uit Delfzijl van Aly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!