jetinafrika.reismee.nl

Maasai Cross

Maasai Cross

Eindelijk heb ik weer even de kans om iets van me te laten horen. Door stroomstoringen en afwezigheid van internet kon ik helaas geen contact met de buitenwereld maken.

Maar ik kan jullie mededelen dat we inmiddels aangeland zijn op onze plek van bestemming, namelijk in Wasso. Dit ging echter niet zonder slag of stoot..

Vrijdag moesten we nog de hele dag in Arusha verblijven om de volgende dag met de bus te kunnen vertrekken. Die dag hebben we kennis gemaakt met een Fransoos genaamd Thomas, hij verbleef ook in het backpackers hotel, ik noemde hem Antonio omdat hij wel erg veel leek op de bekende Antionio Banderas (kijk maar naar de foto Inez, je kan je hart ophalen), niet onaangenaam ;) (en nee Pieter het is niet wat je denkt) met hem zijn we naar een echte Masai markt geweest. Als blanke ben je op straat zo wie zo een opzienbarendheid maar op de markt werd nog meer benadrukt hoe blank je eigenlijk voor hen bent, continue riepen ze mzungu (=blanke), you buy? Op een gegeven moment vroegen ze ons waar we vandaan kwamen en toen ik zei Nederland, was het direct van aaah, ‘kijken, kijken, nee kopen', schijnbaar is dat wat ze gewend zijn van ons Hollanders.

Terug in ons hotel zijn we, na een kakkerlakken - patrouille, vroeg op bed gegaan omdat we de volgende ochtend vroeg (half 6 Nederlandse tijd) met de bus zouden vertrekken richting Wasso. Van te voren had ik niet de verwachting dat we in een mooie touringcar van de Arriva in een paar uur zouden aankomen, maar wat we wel aantroffen overtrof alles.

In een bus die in Nederland de APK - keuring lang niet meer zou halen (genaamd Maasai Cross), zaten wij tezamen met vele, vele anderen. Bagage werd op het dak geplaatst, maar hoe langer de busreis duurde hoe meer er ook in de bus werd geplaatst (zowel bagage als mensen). Naast mijn stoel (in het gangpad) lagen meerdere zakken (we dachten dat er aardappelen in zaten maar mogelijk hebben we het mis), bananenschillen en dozen. Voorin de bus stond een doos waar met koeieletters op geschreven stond: EGGS, HANDLE WITH CARE, waarna er vervolgens iemand halverwege de busreis gewoon op ging zitten..

Langs hobbelige wegen, zanderige wegen of gewoon over geen weg ging de bus dwars door het Serengeti National Park en de Ngorogoro krater. Indien bergopwaarts ging hij (gelukkig) soms niet harder dan 15 km / uur. Moet eerlijk zeggen dat ik soms bij dergelijke hoogtes mijn hart vasthield, helemaal doordat we door de hobbels soms van links naar rechts schommelden en ik meer het idee had op een boot te zitten dan in de bus..

Onderweg waren we voor de medepassagiers (wederom) een opmerkelijk vertoon, er werd om ons gelachen en meerdere keren zijn we op de foto gezet. Andersom hebben wij dat natuurlijk ook gedaan, met name wanneer het de Masai betrof. Van te voren was ons verteld dat de Masai een hele eigen geur met zich mee dragen doordat ze niet de mogelijkheden hebben zich te wassen zoals als wij dat doen, deze busreis bracht ons het ‘geluk' om hier uitgebreid kennis mee te maken. De bus stopt namelijk waar dat nodig is, dat wil zeggen indien er ergens onderweg mensen (Masai) lopen, kunnen deze mensen mee reizen tot waar ze willen. Meerdere malen zijn we onderweg gestopt om Masai in - en uit te laten (vol = vol bestond wederom niet). Telkens kwamen ze heel dicht bij ons, Maaike had ze soms bijna op haar schoot. Masai - vrouwen dragen hun kinderen in een doek bij zich, hun urine en ontlasting laten ze ter plekke lopen, je kan je voorstellen dat wij de angst hadden dat dit zou gebeuren, gelukkig werd dit ons bespaard.

De reis leek op een gegeven moment eindeloos te duren. Daar reden we, urenlang, in de dorre lege vlaktes met waar we ook keken niets in de verre verte. Toen op een gegeven moment we stopten voor een sanitaire pauze (Maaike en ik hebben alles opgehouden) bleek dat er iets mis was met de bus. Een schijnbaar essentieel moertje ontbrak en het duurde even voordat hij weer gevonden was. Even dacht ik toen, ik kom hier nooit meer weg.

Gelukkig konden we onze hobbelige tocht hervatten en na ongeveer 9 ½ uur kwamen we, stoffig en al, aan in Wasso.

Het dorp Wasso zelf is opgebouwd uit kleine huisjes, waarvan sommige lemen hutjes, gebouwd op een zanderige grond. Uitgestapt werden we verwelkomd door praktisch het hele dorp, de kleine kinderen riepen veelal ‘mzungu, money!'. Geld heb ik ze gegeven, maar pas nadat ze onze koffers op een karretje naar het ziekenhuis hebben gebracht.

Aangekomen in het ziekenhuis werden we heel hartelijk verwelkomd door Christian van Rij en zijn vrouw (Nederlandse dokter daar in het ziekenhuis).

Door onze enerverende busreis waren we best wel heel erg moe en we zijn daarom kort daarna naar onze kamer gebracht waarna we een douche hebben genomen en in een diepe slaap (op een normaal en schoon bed) zijn gevallen ;)

Zodra ik kan laat ik weer van mij horen,

Liefs,

Jet!

Reacties

Reacties

Esther Muurman

Hey Jet!
Zo, dat was wel een avontuurlijke busreis zeg! Maar ben blij dat je uiteindelijk toch goed bent aangekomen! En mooi dat jullie kamer in het ziekenhuis gelukkig wel schoon is! Ik wens je heel veel succes en ben benieuwd naar je eerste ziekenhuisverhalen!
Liefs Esther

Janneke

Hé lieve J,

Wat een busreis zeg! Eén groot avontuur! Ik ben heel blij te horen dat je goed bent aangekomen. Heel veel succes morgen!

Liefs,
Janneke

Roeliene

He Jet

Al zoveel meegemaakt en dat alleen al op de weg naar je bestemming! Heel veel succes in het ziekenhuis morgen

Gerben

Jet!

Wat een avontuur! Leuk verhaal en kan me voorstellen dat je, na een lange reis in de anti-axe lucht gezeten te hebben, een lekkere douche en een schoon bed extra kan waarderen. Hou ons op de hoogte!

Aline

Hee Jet!
Whauw, wat een reis... kan me voorstellen dat je dan wel moe aankomt.
Rust lekker uit ! (heb je allang gedaan neem ik aan)
Hoe is het landschap daar, heuvels, bos?
Liefs!

Damian

Kijk! Dat zou nou de verhalen waar we naar uitkijken! De ontberingen die je moet ondergaan om bepaalde plekken te bereiken zijn soms moeilijk uit te leggen voor iemand die het niet heeft meegemaakt, maar jij zet het super in je verhaal! Leef helemaal mee.

Hoeveel strippen was de rit? Of kon je je OV gebruiken!

Veel plezier daar in het dorp en doe de NL doktoren daar ter plekke de groeten van Kozak.

We wachten op je volgend verhaal. Foto's waren super!

Dikke knuffel

Liza

Moi laiverd! Jeetje wat een reis! Ben blij dat je veilig aan gekomen bent op plaats van bestemming! En dan morgen beginnen? Heel veel plezier en succes!
Groetjes van Andres ook!
Liefss

Deesje

Ongelooflijk meis, haha ik zie jullie daar helemaal zitten, vol ongeloof....raar man, zo raar je kan het je niet voorstellen je! Wel heel bijzonder, al denk ik dat je je dat pas veel later ECHT zal beseffen. De vele indrukken zullen ook moe maken, succes meiden, denk aan jullie! Knuf!

bertha en klaas

hoi lieve jet , gelukkig dat je goed bent aan gekomen,veel meegemaakt hebben we gelezen.en prachtige foto s hoor.sucses morgen met je eerste werkdag! liefs van ons

corrie gast

he jet ,leuk verhaal , als het niet lukt om dokter te worden kun je nog altijd gaan schrijven hah hah
ik had niet eens door dat je al weg was
ik hoop dat het naar je zin gaat
we laten wel weer wat horen

veel liefs corrie klaas sieko en nienke

pieter

jet jet jet blij was ik om even weer van je te horen, dit is echt het leven wat jou wel past? al zal je het nu nog wel niet zo zien? geniet van alles , maar dat doe je vast nu wel nu je op plaats van bestemming bent, en je cijfer is al binnen hoor een dikke 10 met griffel.......

ben,sophia en noël

Wat schrijf je die verhalen toch leuk op. We genieten met z'n drieën er zo van om je verhalen te lezen, het is net of we met je mee zijn in je koffer en dat we het allemaal zien.
Hou ons op de hoogte en geniet er van dit is echt iets voor jou z'n reis.
dikke kus van Noël en van ons

Eyly & Suus

Haaai Jet!

Mooi dat je goed bent aangekomen. Wij zitten nu op het werk je foto's te bekijken, poe poe! Spannend allemaal hoor. We zijn nu al benieuwd naar je nieuwe verhalen en foto's! Veel plezier lieve Jet!!!

Liefs

Annelieke

Jee wat een reis! En zo lang ook! Kan me voorstellen dat je daarna hebt genoten van de douche en het schone (heel fijn :D) bed. Nederlanders hebben een reputatie qua 'Kijken kijken niet kopen', geloof ik, in Barcelona werd het tegen me gezegd, in Griekenland was het weer raak. Zunige Hollanders ;)

Ben heel benieuwd naar je eerste werkervaringen!

Liefs

roelie en klaas

lieve jet
wat een mooi verhaal en prachtige foto's.
je schrijft het zo, alsof je het gevoel hebt, dat je er zelf bij bent. heel veel succes verder.

Jan Apol

Hee Topper.....
Hier dan ook een berichtje van mij,
Net al je verhalen gelezen en zo als ik het heb gelezen heb je het daar drukker dan in de keuken(grapje)"
Vanaf vandaag ga ik zeker iedere keer eens kijken of der nog nog wat nieuws van je komt..
Maak der wat van!!!(denk om de GROTE negers,,,,,,
Liefs,Jan.

Harma

Lieve Jet.
We zijn blij dat je goed bent aangekomen, ben wel geukkig dat ik niet met die bus mee hoev, je geeft ons al wel wat indrukken wat ons staat te wachten. we blijven je volgen.

vele knuffels van ons....:)

Trijn

Hallo Jet,

Zo dicht bij je collega"s, en nu ver weg, maar de
vliegreis is voorspoedig gegaan,fijn voor je en ik
hoop dat je daar een fijne, en gezellige tijd mag
hebben. Kijk bijna iedere dag, of er nieuws is van je
belevenissen daar. Groetjes, Trijn.

Trijn.

Hoi Jet,

Wat hoorde ik gisteren, jij bent heerlijk even bij jou
lieve Lat, geweldig voor je Jet. Geniet er van, ik
had al een paar keer gebeld , maar geen gehoor.
Zodra jij weer in Nederland bent, probeer ik het
wel even weer. Ik mis je wel Jet. Maar goed de
studie en de liefde gaat voor.

Veel liefs, Trijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!