jetinafrika.reismee.nl

Snert

Wat was het fijn om gisteravond in plaats van rijst of ugali - pap, snert te kunnen eten..Ben heel blij dat ik mijn twee blikken mee heb genomen, nu goed nadenken wanneer ik mijn o zo dierbare laatste blik zal gaan verorberen ;)

Zonder gekheid, gisteren was ik echt even toe aan Hollandse pot. De dag begon goed met een kerkdienst geleid door pater alias dokter Franco. De dienst op zich zelf was heel bijzonder om te mogen bijwonen.

Uiteraard verstonden we er geen snars van, maar de sfeer en de liederen die gezongen werden gaf ons een kijkje in de gang van zaken in een Tanzaniaanse kerk. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd de gebruiken die de kerkgangers toepasten, na te bootsen, dit betekende veelvuldig knielen, het meerdere malen slaan van een kruis en aan het einde van de dienst diende iedereen elkaar een hand te geven (geloof me, dat duurde wel even ;)

Ik heb begrepen dat het in Nederland gisteren erg warm en mooi weer was, het tegenovergestelde was waar voor Wasso. Na de dienst moesten we snel maken dat we het ziekenhuis in kwamen omdat het stortregende en bovendien erg frisjes was (ongeveer 15 graden!).

Ik voelde me op dat moment al niet al te fit (door keelpijn en oorpijn was mijn nachtrust wederom verstoord) maar besloot toch om mee te gaan naar de kinderafdeling voor de visite met dokter Franki. Een leuke ronde zou het echter niet worden.

Het jongetje waar ik in mijn eerdere verhaal over had verteld (wat tot een heuse Masai - hysterie had geleid) bleek te zijn overleden. Lang tijd om bij hem stil te staan, was er echter niet aangezien zich al weer nieuwe, ernstig zieke kinderen hadden aangemeld.

Voor het eerst had ik toen last van frustraties over de beperkte mogelijkheden die hier zijn qua medische zorg. Ze hebben hier namelijk geen echo - apparaat of een lab waarin extra nuttige aanvragen kunnen worden gedaan, nog beschikken ze over (dure) medicamenten waarmee dit soort sterfgevallen (mogelijk) voorkomen kunnen worden. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat indien dit wel aanwezig zou zijn, je niet zou kunnen voorkomen dat dergelijke ziektes zich voordoen, hun levensstandaard is immers zoveel lager dan die van ons.

Zowel Maaike als ik waren gisteren daarnaast verbolgen over de afwezige hoeveelheid kennis van de clinical officers hier en de hoeveelheid zeggenschap die ze desondanks hebben.Zo werd er aan ons gevraagd hoeveel en wat er voor geschreven moest worden bij een willekeurige patiënt, terwijl wij ons afvroegen of er wel iets voorgeschreven diende te worden.. Ondanks dat we dit hebben aangegeven, voerden ze ‘hun' beleid door en werd de volgende patiënt al besteld..

's Middags kon ik, ten gevolge van mijn griep, amper meer op twee benen staan en was ik gedwongen om onder de wol te kruipen. Was heel bij met Maaikedie mij op eengegeven moment gezelschap kwam houden, want even voelde ik mij echt remi..

Maar gelukkig was daar mijn snert! Met onze blik onder de arm zijn we later op de avond naar Christian en Mariska gegaan waar we ons groene prutje hebben opgewarmd.

Mogelijk hebben jullie het gehoord op het nieuws (Robert noemde het al even) maar het is nu naar buiten gekomen dat militairen van de Verenigde Arabische Emiraten meer dan 20.000 Masai hebben verjaagd uit hun boma's (soort van dorpjes waarin de Masai wonen) door deze te verbranden. Een deel van het woongebied van de Masai is namelijk door de regering als jachtgebied verpacht aan de Arabieren. Voor de Masai een erg slechte zaak..

Helaas dit keer even wat mindere positieve berichten vanuit Afrika, ben inmiddels aan de antibiotica dus mijn griep zal hopelijk snel weer opknappen en wat betreft alle andere (letterlijke) sjit, proberen we ook zo positief mogelijk te blijven ;)

Tot snel,

Veel liefs,

Jet

Reacties

Reacties

Katrien

Lieve Jet,
Word maar gauw weer beter! Goed uitzieken en op jezelf passen!
Je bent daar vast het zonnetje in huis, die voor 'maxima' aan vrolijkheid zorgt, dus ze zullen je daar nu al missen.
We lezen hier met verwondering je verhalen. Je bent echt een topdokter die zich met hart en ziel op het werk stort. Maar vergeet deze keer ook jezelf niet he!

dikke zoen
Katrien

alie koerts

henriette,
van harte beterschap
alie en eltjo

Robert

Ego en status is belangrijk in Africa. Dat de dokters dus precies doen wat ze willen, ook al weten ze niet precies waarom, hoort er bij en ondersteunt hun status. Heeft die Nederlandse dokter overigens de status van CMD? Dan zou je dat met hem kunnen bespreken. Naast alle verbazing en medeleven die je hebt met de minderbedeelden, is gefrustreerd raken over dokters is een emotie waar je echt wel zonder kunt. Bedenk dat je in de tijd dat je er bent toch niets kunt veranderen, en accepteer de lokale geneeskunde als "couleur locale" en maak het niet nodeloos zwaar voor jezelf.

Medicijnen hebben bovendien daar nog meer dan hier een magische kracht. Zonder iets te worden weggestuurd, is dus wellicht cultureel bepaald geen optie? Stel je voor je bent te voet dagen onderweg, je krijgt een kort consult bij de dokter, en even later sta je weer buiten zonder medicijnen...

Doe wat je kunt vanuit jezelf, maar voel je vooral niet verantwoordelijk voor wat anderen doen.
Houd je taai en verlang niet te veel van jezelf.

groet
Robert

Marga

Hey Jetje!

Wat al een verhalen zeg in zo'n korte tijd!
En wat een leuke foto's!

Ik hoop dat je je alweer wat beter voelt, want dat kun je nu niet echt gebruiken..
Het lijkt me wel zwaar om mee te maken dat dat jongetje is overleden.. maar het is helaas de harde werkelijkheid daar.

Vanavond gaan An en ik bij Janneke eten, we zijn erg benieuwd naar haar huis! Ik denk dat jij ook liever bij ons had aangeschoven.. dus zal ff aan je denken haha ;)

Nou, beterschap eerst en tot het volgend verhaal ;)

Liefs Margje

greetje

Van harte beterschap en dat de AB maar snel zijn werk mag gaan doen.

Groetjes

Esther Muurman

Zo hé, dat was een heftige dag! Kun je trouwens bijna niet voorstellen dat het daar zo primitief is! Dan realiseer je je wel, denk ik, dat het bij ons wel goed geregeld is!

Veel beterschap en hoop dat je er snel weer bovenop bent!

Groetjes Esther

Ria Hopma

Vanavond heb ik al je verhalen en berichtjes gelezen,geweldig Henriette wel moedig ik zou je het niet gauw nadoen al droomde ik er vroeger van om verpleegster te willen zijn ergens in een arm land.Ik hoop voor je dat je gauw weer de oude bent en volg nu je stappen in je tijdelijke omgeving.Heel veel leerzame dagen wens ik jou toe samen met je collega.

groetjes uit Zuidlaren.

Soury

Lieve Jet,

Wat is het heftig wat je allemaal meemaakt. Al die dingen die je dan al ziét en dan ook nog eens zelf ziek worden. Het wordt je niet makkelijk gemaakt. Gelukkig ben je een enorme doorzetter en blijft je humor (in je verhalen) behouden. Waar heb jij trouwens nu internet? Ik herken veel van je verhalen trouwens (de msungu's en de shillings).
Succes de komende tijd en ik zal voor je bidden.

Dikke knuffel!

pieter

ik schrijf nu in het pikke donker, zulk slecht weer is het hier, ja jet het leven daar is harder en moeilijker dan hier, daar is het normaal,voor ons niet,,,,,,,,,,,,, maar ik tof dat je zoveel aan maaike hebt, denk veel aan je, maar ik weet dat je het gaat redden, je zult nog veel mee maken daar, leuke en niet leuke dingen, hard worden, je zult daar wel moeten, morgen ga ik skype installeren ( eppo installeert) en wij gaan skypen. en harry is mijn is mijn armbandje al klaar??????????? xxx de mannen

Stijntje

He Jet, toevallig lees ik op dit moment een boek over een zwitserse vrouw die een aantal jaren bij de Masai heeft doorgebracht en met 1 getrouwd is, kun je ook doen als je terug bent (boek schrijven bedoel ik )

Stef

Snoes! Wat is dat nou?? Je moet toc niet ziek zijn! Ik ben toch altijd degene die ziek is! ;) haha..maar zonder gekheid, hoop dat je je alweer wat beter voelt! Werken de AB al een beetje?
Wat een verhalen zeg, lijkt me echt heel zwaar en frustrerend!
zet hem op he! superco! Je bent een topper!
Liefs Stef

roelie en klaas

lieve Jet
wij hopen dat je snel weer beter bent.
en ondanks alle nare dingen blijf je positief.
het is ook maar raar verdeeld in de wereld
de een heeft alles en de ander niets.

Greetje Harkema

Dappere Jet

Zo te horen sla jij je er wel door heen, probeer maar nuchter te blijven. Ga zo door je bent straks een heel ervaring rijker. Wat kun je leuk schrijven, ik blijf je volgen hoor!

Goed oppassen

Groetjes Greetje

Damian

Ga je naar Afrika om mensen beter te maken, wordt je zelf ziek! Hm. Doktor Kozak zegt: kippensoep, onder de dekens en een goed boek om de tijd te doden.

Boeiende verhalen en verschillende belevenissen houden het thuisfront hier aan de pc-schermen gekluisterd!

Groeten vanuit een regenachtig Nederland (we hebben voor de zoveelste keer een 'weer alarm'. Nederlanders kunnen ook zo overdrijven!).

Beterschapsknuffel!

Aly

Ach, meissie toch. Van harte beterschap uit Delfzijl.
Snert zal je goed doen.
groetjes,
Aly

Leonie

Hey Jet,

Hoop dat je je snel weer wat beter voelt! Wat een verhaal zo zeg, niet alleen maar vrolijkheid natuurlijk. Heb echt bewondering voor je hoor, dat je dit zo doet en een betere dokter dan jij, kunnen ze daar niet wensen!!
Veel succes daar nog en heel snel beter worden, volg de adviezen van Dokter Kozak maar op ;o)

Dikke knuffel, Leo

Aline

Net als Leo heb ik een verhaal gemist... Helemaal niet door gehad dat je aan de Snert was!

Gisteren met Damian en Leo in het Noorderplantsoen, Noorderzonfestival, we kregen het nog over jou. Dat je leuk schrijft enzo! Jet we blijven je volgen vanaf hier.
Dikke knuffel!
xxx

klaas en roelie

Koos van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
wij wensen jullie een fijne dag en een hele fijne vakantie toe.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!