jetinafrika.reismee.nl

Kaas en klompen

Zoals Nederland meer is dan kaas en klompen, zo zijn de Masai meer dan alleen hun hutjes en koeien. Op een bewonderenswaardige wijze leven ze in een geheel eigen wereld met tradities en gewoontes die in onze (Westerse) ogen misschien nog erg primitief zijn maar wat voor hun een houvast is. Desalniettemin gaan ze, wat betreft bepaalde zaken, mee in de tijd, zo hebben ze bijna allemaal een mobiel (die overal bereik heeft!) en is hun favoriete zangeres Celine Dion ;)

Traditionele geneeskunde met de daarbij behorende geneeswijzen is iets wat hier nog veel door de Masai ten uitvoering wordt gebracht. Hun manier van geneeskunde deden mijn oren gisterochtend echt even klapperen. Zondag werd er namelijk een ernstig ziek kind binnen gebracht, hij leed aan obstipatie (en waarschijnlijk meer dan dat alleen).

Door het plaatselijke stamhoofd was geprobeerd de anus op te rekken met een borstel, dit was echter niet gelukt en het kind zijn rectum bleek doorboord te zijn.. Een paar uur na binnenkomst was het al overleden. Het verdriet wat ze daarna hebben, uiten ze veel meer dan wij dat gewoon zijn. Huilend vallen ze op hun knieën met hun handen opgestoken naar de lucht zich afvragend waarom dit nu moest gebeuren. Het hun kwalijk nemen, kun je niet, met de traditionele methodes dachten ze het goede te doen, ze weten immers niet anders.

Dat laatste geldt niet voor ieder lid van de Masai. Momenteel bevinden zich hier een aantal jonge, mannelijke Masai - krijgers die een kans krijgen (door middel van subsidie van het ziekenhuis) om een opleiding te volgen. Zo ook Let. Let is afkomstig uit een boma enkele kilometers ten zuiden van Wasso. Aan de universiteit volgt hij een opleiding tot bedrijfskundige. In tegenstelling tot de meeste andere Masai, spreekt hij vloeiend swahili, kiswahili en, erg handig, engels.

Gisteravond had ik een erg boeiend en voor beide kanten hilarisch (vanwege de grote verschillen tussen onze gewoontes) gesprek met hem wat mij, toen ik op bed ging, nog enige poos wakker hield. Het meest opvallende vond ik het feit dat voor een jongen als Let een bruid wordt uitgekozen door zijn ouders. Criteria zijn hierbij niet dat er sprake moet zijn van enige vorm van liefde tussen beide, nee, belangrijker is of de bruid afkomstig is uit een goede familie en of deze families tezamen grote kans hebben om in vrede naast elkaar te leven. Een erg nobel streven, dat wel, maar het gaat, in mijn ogen, voorbij aan een nog groter goed, namelijk de liefde tussen twee mensen. Een man kan, als hij de bruid echt niet ziet zitten, eventueel nog tegenstribbelen, een vrouw dient zich echter gewoon over te geven aan haar lot. Het toebehoren aan het mannelijke geslacht heeft daarnaast nog een groot bijkomend voordeel, een man hoeft zich namelijk niet te beperken tot één vrouw, als hij wil, trouwt hij er twee of drie (!).In Nederland zouden de vrouwenorganisaties hierbij allang op hun achterste hakken staan, hier is het gewoon en wordt het door een ieder (ook de vrouwen) geaccepteerd.

Let vond mijn opvattingen over relaties en het huwelijk erg vermakelijk en ook wel enigszins te begrijpen maar desondanks houdt hij steevast aan de tradities van zijn stam, de Masai.Familie is voor hem, maar ook voor andere Masai, namelijk het allerbelangrijkste.Ik heb nog gevraagd of er in hun stam ook sprake kan zijn van homoseksualiteit maar daarop begon hij nog harder te lachen (sorry Pieter en Derk, ik heb het geprobeerd;)

Ondanks dat hun levenswijze zo ver van mij afstaat, respecteer ik het wel en vind ik het mooi om er kennis mee te mogen maken.

De Masai mogen dan anders zijn, maar het meest excentrieke figuur wat hier rondloopt is toch wel priester / dokter Franco. Momenteel heeft hij er van mij een titel bij gekregen, namelijk slager Franco..

Gisteren heb ik mij eraan gewaagd om een dag met hem mee te lopen, nou dat heb ik geweten.Om half 9 begonnen we de dag met een bevalling. Zowel priester Franco als de zuster (een echte serpent) waren niet vies van het uitdelen van een tik aan de vrouw die aan het bevallen was. Het kwam er op neer dat ze vonden dat ze zich niet moest aanstellen en gewoon maar heel hard moest persen. Gek genoeg werkte me dit op mijn lachspieren, zo'n idioot tafereel was het. Franco had daarnaast nog de bijzondere gewoonte om met zijn hand in de buik van de vrouw te knijpen. Toen ik hem vroeg wat voor nut dat had, kreeg ik een half sputterend antwoord waarbij ‘uterus'(=baarmoeder) het enige was wat ik kon verstaan, het zal wel goed zijn ;) Na een half uur skoema, skoema! (=persen) mee te hebben geroepen werd er een gezond meisje geboren. Omdat ik weet dat er onder jullie mensen zijn met een zwakke maag, houd ik de beschrijving van het hechten van moeder, naar aanleiding van de enorme knip die slager Franco in een wee - vrije periode (!) had gezet, maar achterwege..

Het doen van een visite met Franco is ook heel bijzonder. De vragen die ik stel komen moeizaam tot niet bij hem aan, ik heb het even in het Gronings geprobeerd, maar ook dat viel hem niet op ;). Meestal mompelt hij gewoon maar wat of komt in een keer tot een uitbarsting en schreeuwt: ‘Nujambi!'(=naar huis) naar een patiënt (zelfs als die net een paar uur geleden is bevallen en ik weet niet hoeveel kilometers moet lopen voor ze thuis is).

Zo-even werd er een patiënt binnengebracht die gisteravond was toegetakeld door dieven, ze hadden een ongeveer 10 cm grote snee op zijn achterhoofd als souvenir achtergelaten. Franco, in zijn sas, hechtte het geheel zonder enige vorm van verdoving en gaf de patiënt af en toe een tik als hij zijn hoofd niet goed stil hield..

Ik heb nu even pauze van Franco gekregen. Het enige wat ik kon verstaan was ‘thee', dus dat betekent pauze, zoals jullie inmiddels weten;) Het geeft me in ieder geval de kans dit verhaal af te schrijven.

Over ongeveer een half uur sta ik weer met ‘de slager' aan een operatietafel dus ben benieuwd hoe dat weer af zal lopen;)

Het hardlopen was overigens heerlijk en ik voel me weer bijna topfit. Onderweg kwam ik meerdere Masai tegen die mij lachend te gemoed liepen. Het enige wat mijn hart onderweg even deed stilstaan was een glinsterend object van ongeveer een halve meter lang wat over de weg heen kronkelende, inderdaad ja, een slang..Ik ben daarop overgeschakeld op de vijfde versnelling en heel hard weggerend;)

Om mijn woorden daad bij te zetten zal ik proberen straks ‘de slager' op de foto te zetten en ook enkele Masai te strikken voor een foto.

Wordt vervolgd..

Liefs,

Jet

Reacties

Reacties

Damian

Fantastisch. Heerlijk verhaal. Die slager Franco is me er eenstje, die moeten we zeker even op de foto zien! Ik zie dat de belevenissen je om de oren slaan, super.

Als je het mij vraagt kunnen we die 'tikken' hier in ook wel weer invoeren. Nederlanders stellen zich veels te veel aan. Gewoon even een corrigerende tik. Meenemen terug naar Holland zou ik zeggen!

En pas op dat je zelf niet uitgehuwelijk wordt daar!

Groeten van het regenachtig groningen. Delfsail was trouwens druk bezocht en super leuk!

Jan Apol.

Hee die topper....
Jij maakt me daar wat mee zeg,,en hoe je het verteld!! TOP,lig bijna bij het hele verhaal in een deuk.
Ook dat je nog een poging hebt gewaagd om Derk of Pieter blij te maken heeft de tranen van het lachen de laptop nat gemaakt....
Jet ga zo door en hou ons op de HOOGTE..
Liefs , Jan.

Dees

Dag laiverd, het is toch wel zo bijzonder, wat zal je veel indrukken opdoen en wat zal je dit vooral nooit meer vergeten....en misschien kijk je hier straks ook wel luchtiger tegen alles aan :) zou mooi zijn he! Ik mis je maar geniet vj verhalen. En ik krijg het idee dat je je plekje wel a/h vinden bent? Kus!

Aline

Jij staat echt sterk in je schoenen! Als ik dit zo hoor en lees, ik had al 10 keer onderuit gelegen. Fijn dat je rekening houdt met mensen die niet zo van het 'bloed' zijn ;)
En nog steeds aan het hardlopen daar, wat goed hee. & dan ook nog slangen tegenkomen onderweg. Maar je reactie was goed hoor, hoe snel je kunt wegrennen! Nooit oogcontact zoeken met slangen en er NOOIT overheen springen, dan maar omlopen, maar dat nooit doen. Dan denkt ie nl dat je hem aan wil vallen.
Succes bij de slager!
MOI!

Bianca

Whahahahha! Wat een ander leven daar..! Doe je voorzichtig met de slager en de slangen ;)

Aly H.

Wat heb je ons weer een prachtig- en vermakelijk verhaal voor geschoteld. Leuk om mee te maken, hoe verschillend de culturen toch zijn.
Wat goed, dat je die slang hebt ontweken. Vooral niet aankomen en aaien, gewoon hard weg rennen.
je doet het fantastisch. Je ouders zullen wel trots op je zijn.
groetjes van Aly uit Delfsail

bertha

hoi jet,sorry hoor ik ,heb wel even gelachen wat beleef je veel,wel voorzichtig zijn hoor voor de slangen en niet te vergeten de slager.sucses verder en liefs en een dikke knuffel van ons

Ben, Sophia en Noël

He Jet,

Wat zijn wij blij dat wij gewoon mogen bevallen zonder al die poespas, wij mogen gelukkig nog voor een ruggenprik kiezen.
Je zet mij (Sophia) wel aan het denken of ik nog wel een tweede wil na dit horror verhaal, maar ja ik wil wel een tweede geen probleem ik denk gewoon ons Jet heeft erger gezien.
We vinden het wel fantastisch wat je doet, en je verhalen zijn grandioos.
Nou meis nog even volhouden je doet het super.
Dikke kus van Noël en een knuffel van ons tot snel

corrie

hey jet

zo dat is me ook wat ... met een slager op pad
ben blij dat ik in nederland bevallen ben
ik had een belg als ''slager'' en dat "beviel"wel goed ha ha
en dan die gewoonte's van dat uithuwelijken echt uit grootmoeders tijd zou ik zeggen
ben blij dat het goed met je gaat

groeten en veel liefs corrie klaas sieko en nienke

pieter

dus geen homo gedoe daar? jammer maar ik hoor jou verhalen wel hoe groot de mannen daar geschapen zijn hiihihiihih, als je geen dokter wordt, dan ga je de beste schrijfster worden , jee jet we staan versteld van jou verhalen. knap hoor. ( en jan apol niet zo lachen he )

suus

Nou jettie echt een top verhaal!! Ik ben heel erg benieuwd naar zijn foto!! En heel erg blij dat ik niet in jou schoenen sta. Ik weet namelijk niet of ik het er zo van af zou brengen!!

dikke knuffel

Annelies

Hé Jet,

Wat een verhalen kan jij schrijven zeg! Maar door je leuke schrijfstijl kom ik er toch echt door heen ;) Klinkt indrukwekkend hoor!

Bij Janneke was het trouwens erg gezellig, mooi huis zeg. We hebben tijdens het lekkere eten nog wel even aan je gedacht hehe..

Succes met alles!

Liefs Annelies

10eke

Hey Jet

Wat weer een geweldig verhaal, had het vandaag nog met Harma over jou wat je daar wel niet allemaal beleefd.
Enneuh als je nou weer gaat hardlopen kun je die slager dan niet mee nemen kan hij zich over de slangen ontfermen ;-)

xx laterzzzz

pieter

he jet vond het geweldig leuk om even met je gesproken te hebben, maar ja daar zit het probleem net, als ik skype installleer op deze pc, lopen al mijn andere dingen vast, dus morgen even proberen op de andere pc. geniet geniet geniet, heb weer veel aan je gedacht,

Nynke en Ronald

Hé Jet!

We zijn weer terug uit Oostenrijk en zitten alweer volop in het werkende leven! Heb al je mooi verhalen gelezen, en wat beleef je ongeloofelijk veel! Al lijkt het me allemaal niet makkelijk, aangezien de omstandigheden waarin de masai leven. Respect voor de positiviteit en humor die je in je verhalen doorzet! We blijven je op de voet volgen! Succes en liefs Nynke

Gabrielle

Heej Jet,
Ik geniet van je verhalen. Zou je zo achterna willen vliegen.

Liefs Gabrielle

Renée Staal

Ha Jettepet,

Ik vind het prachtig om te lezen wat je allemaal mee maakt daar! Ongelofelijk he! Ik blijf af en toe mee lezen.

Ook ik ben aan het hardlopen geslagen trouwens. We hebben het er nog wel over. Fijn dat je het daar ook kunt doen.

Goede dag verder.
Groetjes,
Renée

Magda

Henriëtte,

Wat een verhalen! Niet te geloven... Het moet meer dan tenenkrommend voor je zijn om dit allemaal aan te zien. Maar goed, als je nooit de deur uitgaat, zul je ook nooit weten hoeveel manieren er zijn om het leven te leven ;-).
Ik moet ook nog even zeggen dat ik niet gedacht had je weblog op de voet te volgen, maar je verhalen zijn te interessant om aan voorbij te gaan. Mede dankzij je vlotte en humoristische schrijfstijl :-).

Veel succes en ga zo door in je rol van Nederlandse ambassadeur!

Groetjes Magda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!