jetinafrika.reismee.nl

Het einde van de wereld..

Het heeft even geduurd maar eindelijk ben ik in staat om jullie bericht te sturen. Door afwezige internetverbindingen en een opgedane buikgriep was ik even een aantal dagen uit de roulatie, nu krabbel ik gelukkig echter weer wat op en ben ik in staat jullie mee te nemen naar de plaats waar Maaike en ik dit afgelopen weekend zijn geweest. Mocht je denken dat Holwierde het einde van de wereld is, heb je het toch echt mis, want waar wij vrijdag belandden was behoudens een paar hutjes en heel veel vumbi (=stof) werkelijk helemaal niets..

De priester had ons toegezegd dat we met hem in de auto mee konden rijden naar Malambo (onze plek van bestemming). Twee uur later dan afgesproken (we raken er inmiddels een beetje aangewend) kwam hij eraan zetten. Onze hoop om een beetje vrij in de auto te kunnen zitten werd al snel de kop ingedrukt bij de aanblik van het aantal personen dat al in de auto zat. Tezamen met nog dertien (!) andere personen zaten we als sardientjes in een blik, ze noemen het hier ook wel ‘banana'. Zelf had ik niet gedacht dat er nog iets bij in kon, maar ik had natuurlijk beter moeten weten. Onderweg werd er meerdere keren gestopt om zakken graan, frisdrank en allerlei dozen bovenop de auto en bovenop ons te plaatsen. Met verstand op nul en blik op oneindig heb ik mij er maar aan overgegeven, hopend dat we ook dit weer zouden overleven ;)Naarmate de duur van de tocht vorderde, nam de hoeveelheid vumbi in de omgeving toe, het gebied kreeg meer en meer het karakter van een woestijn met als gevolg dat de wegen vrijwel onbegaanbaar waren. Met, behoudens rotsen, werkelijk niets in de verre wijde omtrek hadden we plots onze bestemming bereikt. Ons zelf nog afvragend waar we in hemelsnaam beland waren, werden onze spullen al uitgeladen en voordat we het wisten waren de priester en zijn partisanten al vertrokken. Van dokter Christian hadden we begrepen dat we ter plaatse een Duitse non zouden aantreffen die ons wel onderdak kon bieden. Al wat er was, was echter geen non..Wat bleek, ze was voor het eerst sinds lange tijd terug naar Duitsland, tuurlijk ;). De hoop niet opgevend, hebben we enkele mensen ter plaatse gevraagd of we toch een slaapplaats konden krijgen. Eerst hadden we nog overwogen om er zelf op uit te trekken om onze vriend (die we in Malambo zouden bezoeken) te vinden, maar aangezien het al donker werd en de hyena's op de loer lagen, besloten we onze levens niet nog verder in de waagschaal te leggen.

Zwart als roet waren we er eigenlijk best wel aan toe om ons te wassen en even naar het toilet te kunnen. Met afwezigheid van elektriciteit en stromend water gaat dat echter anders dan wij gewend zijn. Mijn kringspieren sloten zich hermetisch af bij de aanblik van het ‘toilet', wat in feite niet meer was dan een gat in de grond met zeer veel ongedierte er omheen zwermend en niet te vergeten een heerlijke geur rondom. Onze douche bestond uit een emmer met water waarmee we ons, zo goed en zo kwaad als dat ging, geprobeerd hebben ‘vumbi - vrij' te maken. De kamer die ons vervolgens werd toegewezen was van de non zelf. Vol ongeloof en bewondering heb ik mij afgevraagd hoe deze vrouw, die inmiddels al 28 jaar op deze een en dezelfde plek woonde, het voor elkaar kreeg hier te leven en zichzelf in dienst te stellen van de bevolking. Het antwoord is mij nog steeds een raadsel. Vanwege de vroege intrede van de duisternis (en bij gebrek aan enig andere vorm van vermaak) besloten Maaike en ik onze pyjama's aan te trekken, een soort van bed op te maken en maar vroeg te gaan slapen. Met net goed en wel de ogen dicht werd er op onze deur geklopt; we moesten vertrekken uit de kamer van de non, waarom is ons nog steeds niet duidelijk.Met onze spullen in een hand, zaklantaarn in de andere, werden we naar een hutje verderop verwezen. Aldaar hebben we ons opnieuw uitgestald en geprobeerd de slaap te vatten. 's Ochtends werden we al vroeg gewekt door blèrende geiten die zich rondom onze hut bevonden. Eenmaal in de kleren, zijn we op zoek gegaan naar een ontbijt. Als dank voor de pap die we voorgeschoteld kregen, besloten we de afwas te doen. Met een doekje en in afwezigheid van zeep hebben we het ‘schoon' gemaakt met water wat helder had moeten zijn ;) Gedreven door het feit dat we graag onze vriend en zijn familie wilden opzoeken hebben we vervolgens de eerste de beste Maasai aangeklampt en met handen en voeten proberen uit te leggen wie we zochten. Na enige afstand door het woestijnachtig gebied te hebben afgelegd vonden we eindelijk maar toch Let (hij passeerde al even de revue in een eerder verhaal).

Met hem zijn we er vervolgens op uitgetrokken richting de boma's van zijn familie. Hun boma's zijn gelegen in een werkelijk prachtig rotsachtig gebied. Met hun vee, veelal geiten, proberen ze een goed bestaan te hebben. Door de droogte die er momenteel heerst is het geen gemakkelijke taak om de beesten goed te voeden. Desondanks werd ons toch aangeboden om zelf een geit te slachten, ik heb dit aanbod geaccepteerd, ware het dat er niet echt een goede, vette geit te vinden was (wie weet lukt mij dit later nog wel ;)

Eenmaal binnen in de boma, waar we overigens eerst geen hand voor de ogen zagen, werden we uitgenodigd rondom een vuurtje te zitten en thee met geitenmelk te drinken. De laatste keer dat ik thee met melk heb gedronken was ik ongeveer vijf jaar en kreeg ik van mijn vader als beloning een cassettebandje van Pietje Puk omdat ik het echt heel smerig vond. Uit beleefdheid heb ik nu echter alles opgedronken en ik moet zeggen dat het mij niet tegenviel ;) De pap die volgde was iets minder gemakkelijk te verteren. Gemaakt van eveneens geitenmelk, mais en ik weet niet wat nog meer, kreeg ik een grote mok met vlaai en al voorgeschoteld. Met de tanden op elkaar en met een continue glimlach op mijn gezicht (om maar niet te laten blijken dat ik het echt niet lekker vond) heb ik alles opgegeten. Mogelijk vanwege het feit dat ik mijn glimlach zoveel toonde, vroegen enkele Maasai - vrouwen zich af of mijn tanden wel echt waren en niet een vorm van plastische chirurgie was. Ik heb ze, met behulp van Let, uitgelegd dat, dat niet het geval was. Wat betreft het gebit is het waarschijnlijk wel bijzonder om te weten dat bij alle Maasai rond de leeftijd van 8 a 10 jaar, er twee tanden van het ondergebit worden uitgetrokken als teken van schoonheid. Er is dus een groot verschil in wat wij en zij mooi vinden.Ondanks dat het eten misschien niet helemaal mijn ding was, vond ik het wel een prachtige ervaring om heel even deel te mogen uit maken van hun wijze van leven. Dit werd de volgende ochtend nog eens extra bevestigd toen ik samen met Let in alle vroegte (tegen 5 uur) nogmaals de bergen in ben getrokken. De aanblik van het vee en de boma's op dit tijdstip was werkelijk onbeschrijfelijk. Na deze tocht was het natuurlijk weer tijd voor pap en thee in de boma's die ik wederom niet heb afgeslagen.

Het drinken van de thee en het pap heb ik, als mzungu die het niet gewend is dit te eten, echter duur moeten bekopen. Zondagavond op de terugweg (die pas begon nadat we een drietal uren op de priester hadden gewacht..)voelde ik al dat mijn buik onrustig was en vreesde ik voor wat zou komen. En inderdaad, ik heb nu een goeie buikgriep te pakken. Heb gisteren en eergisteren geen hap binnengehouden en ook de diarree viert hoogtijdagen. Voel me nu gelukkig al weer wat beter en weet zeker dat ik binnen een paar dagen weer de oude ben. Ben erg benieuwd hoe het met jullie allemaal is. Zodra ik kan, laat ik weer wat van mij horen.

Veel liefs,

Jet

Reacties

Reacties

corrie

hoi jet
wat weer een belevenis
en ja je moet het weer duur bekopen met die lekkere geiten
melk en pap
ik hoop voor je dat je nog iets van je NL. voorraad over hebt
zo dat je nog even weer kunt bij tanken
of is je laatste blik snert ook al op?

veel liefs corrie klaas sieko en nienke

Katrien

Lieve Jet,
Jet en Let, ja, ja, ...
Wat een avonturen zeg. Hoop dat je foto's hebt kunnen schieten van de ochtendlijke bergen.
Houd je taai en tot hoors!
zoen
Katrien
p.s.: beetje ironisch die toegevoegde reclame van google: STOP diarree!

pieter

zo jij beleefd daar wel wat zeg, lachen ja.... ben erg benieuwd naar alles wat je nog meer mee maakt daar.....
xxx pieter

Damian

Katrien vindt ik grappig, dat Jet en Let....dat lijkt me wel wat!

Dus je hebt nu griep gehad en je hebt aan de schijterij gezeten, dus we zullen nu toch zo wel alles hebben gehad. Vorige keer schreef je over het feit dat Jamaica zo veel pech had, nou, jij kan er ook wat van!

Aan de andere kant, je begint al echt op die mensen te lijken van Flying Doctors. Die foto van jou met dat kindje in je handen, waarbij je liefdevol zijn gezicht aanraakt vindt ik bijzonder mooi. Het lijkt wel eergisteren dat ik in de befaamde speech zei dat je een goede dokter gaat worden. Dit soort beelden bevestigen dat nog eens.

Succes met je verdere avonturen!

Robert

Prachtig wat een mooi avontuur. Had zo met je willen ruilen (behalve de diarhhee overigens). Ben benieuwd naar de foto's ervan. 1 tablet ciproxin doet wonderen (niet evidence based, maar zeer werkzaam).
groet, Robert

Esther

Hoi meid!

Vet gaaf dat jullie op deze manier ook wat van het land en de cultuur zien buiten het ziekenhuis! Jammer dat je nu zelf ff 'patiënt' bent, maar daar kom je vast snel overheen!

Heel veel plezier nog!

Suzan

Hee Jet,
heb vanavond weer een paar verhalen gelezen.
Wat een andere wereld! Zo erg heb ik het in Suriname allemaal niet meegemaakt hoor ;) Leuk dat je zoveel verhalen schrijft, en ook zo leuk! Meid, ik blijf het lezen. Heel veel succes en nog een beetje beterschap!
x x x

Nynke

Hoi Jet,

Ik blijf je mooie, humoristische maar vooral indrukwekkende verhalen met veel plezier en vol verbazing lezen. Wat maak je wat mee! En errug leuk om je op de foto's te zien zo tussen de masai en met die schattige baby! Heel veel succes en plezier nog, en beterschap! Liefs Nynke

Aly

Hoi Jet,
Al weer een prachtig verhaal. Wat een mooie ervaringen krijgen jullie toch. Jammer dat je een zieke buik had, maar de ingewanden krijgen heel wat te verduren. Allemaal ander eten en drinken en vast niet van de kwaliteit die wij gewend zijn. Gelukkig ben je weer beter. 'k Heb vanmiddag je moeder gesproken en ze popelt om je te bezoeken.

Groeten van Aly, uit Delfzijl.

Marga

Mai laiverd!

Wat gaaf dat jullie de cultuur van zo dichtbij hebben kunnen zien! Vind het erg gedurft van je en kan wel begrijpen dat je buikgriep hebt gekregen ;-)

Hoop dat je snel weer beter bent en ben benieuwd naar je volgend verhaal!

Liefs Marga

pieter

het gaat niet helemaal goed he met ons contact hihiih maar wat in het vat zit verzuurd niet, oja ik heb je ook in geschreven bij de kamer voor koophandel, je nummer is 654345643, dit nummer moet je gebruiken bij de groothandel, succes met je sieraden winkel. o wiliam en geke hebben een zoon gekregen stefan. voor de rest gaat alles hier zijn gangetje, groeten van een net gedouchde pieter, voor je het weet sta je ook weer lekker onder de douche. succes waailap.

bertha

je kunt straks vast geen pap meer zien en ruiken, arme meid ,maar de leuke belevenissen houdt je er vast boven op!
mooie verhaal hoor ,we wachten met smart op de volgende .veel liefs van ons

ria h.

Dit was ook weer een spannend avontuur,man schrijf er een boek over,word vast een bestseller.alle respect voor jullie twee,ik was al gillend weggelopen.(dat doe je niet,maar bij wijze van)
Echt een hele andere wereld.
Hopelijk gaat het vanaf nu beter met je en dat het zo blijft.heel veel groetjes uit Zuidlaren.

jan

Topper...
Weer een lekker leesbaarverhaal van je.
Ik volg je verhalen met een grote smile op mijn gezicht.
Hoop dat je je al weer wat beter voelt en dat je ons verder op de hoogte houd van je belevenissen.
De groetjesen ... ta ta..(mijn eerste woordjes Afrikaans.
Liefs,Jan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!