jetinafrika.reismee.nl

Ziek zijn deel II

Lieve allemaal,

Helaas is mijn herstel iets minder voorspoedig gegaan dan ik had gehoopt. De malaria en de anti - malaria tabletten lieten mij door een diep Afrikaans dalletje gaan, waar ik niet een - twee - drie uit kon komen. Afgelopen weekend werd dit nog eens extra bemoeilijkt doordat mijn blaasontsteking zich in alle heftigheid weer liet zien. Goed doktersadvies vanuit Nederland, antibiotica, vele beterschapwensen en niet te vergeten Maaike die mij hier geweldig verzorgt, maken dat ik nu toch echt lijk te herstellen, gelukkig maar, want er zijn momenten geweest waarop ik het even iets minder rooskleurig inzag..

Ziek zijn hier is toch wel heel iets anders dan ziek zijn thuis. Dan doel ik in de eerste plaats nog geen eens op de medische zorg maar heb ik het meer over de manier waarop mensen hier met ziek zijn omgaan. Iedereen hier komt namelijk langs om ‘polé' te zeggen, wat zo iets betekent als ‘het spijt me voor je', wat je dan vervolgens dient te beantwoorden met ‘asante' (=bedankt). Vervolgens blijven de mensen (sommige zijn volslagen onbekenden) dan veelal met z'n allen stilzwijgend een tijd lang rond je bed zitten met gezichten alsof er iemand op het punt staat te overlijden. Vorig weekend schijn ik vooral een record aantal bezoekers te hebben aangetrokken, veel weet ik daar niet meer van, aangezien ik in een ijlend stadium verkeerde.

Over de adviezen die je verder krijgt, kun je op zichzelf al een boek schrijven. Sommige ziekenbezoekers brachten citroenen voor me mee, citroensap zou namelijk de eetlust van mijn maag stimuleren en het braken doen stoppen. Anderen beweerden dat juist de sap van een sinaasappel dit effect had en zweerden dat ik dat moest eten. Weer anderen, echte Maasai, vonden dat ik maar een of andere kruid moest eten waar ik vervolgens als een gek van moest braken, dat was het beste om als mzungu zijnde (=blanke) van de malaria af te komen. Ook de slager heeft vele adviezen gegeven. Iedere dag wil hij dat ik wel weer op een of andere ziekte wordt getest. Maaike is er inmiddels een ster in geworden om gewoon maar vriendelijk naar hem te lachen, ‘ja' te knikken en vervolgens ‘nee' te doen. Maar goed ook, want gisteren vond hij het wel een idee om mij aan de anti - parkinson middelen te zetten, ik begin steeds grotere vraagtekens bij zijn arts - examen te zetten..Naast de slager komt ook iedere dag een van de nonnen langs om te controleren hoe het met mijn gezondheid gaat, wat dat betreft geen klagen dus.

Het eten, vooral vast eten, gaat op het moment nog erg moeizaam. Ik kan mijn heil ook niet meer vinden in mijn snert, deze was helaas al op voor mijn malaria. De huishoudster is echter wel erg lief en kookt puree en soep voor me, ook dat schijnt helend te werken. Ondanks haar goede bedoelingen kan ik het niet helpen dat ik snak naar een simpel boterhammetje met kaas, maar goed dat komt wel weer. Voor nu doe ik mijn best om zoveel mogelijk aan te sterken zodat ik zo snel mogelijk weer op krachten ben.

Bedankt in ieder geval voor al jullie berichtjes en tot snel!

ps: Pieter, ik denk inderdaad dat het tijd wordt dat je een ticket gaat boeken ;)

Reacties

Reacties

Bianca

Jeetje Jet!!! Wat heftig!! het laatste wat je wilt als je ziek bent is in één of ander ver land zijn met allemaal onbekende mensen en vooral oppep-middelen! Ik hoop echt dat je snel weer wat kunt gaan genieten van de dingen om je heen! je ouders komen toch ook bijna?
Veel beterschap!!
Liefss Bianca

Judith

Lieve Jet,

Ben blij om te horen dat het weer beter met je gaat! Alsnog heel veel beterschap!

liefs Judith

Robert

Je hebt dat Masai kruid dus ook geprobeerd ?! Helaas(?) zijn wij niet meer van die natuurmensen, zoals de masai. Dus de gedachte "wat goed is voor hen, zal voor ons ook wel ok zijn", gaat denk ik niet erg op. Dat die gedachte in je ellende mogelijk bij je opkwam, kan ik me echter wel voorstellen.
Ik werd toch een beetje ongeduldig van dat weekend vol stilte. Vanmorgen kwam dan toch het positieve bericht. Ben blij dat het nu langzaam de goede kant op gaat. Doe deze week vooral aan herstellen, want je coschap verplichtingen heb je al lang ingevuld. Geniet van de safari volgende week met je ouders.

pieter

jee jettepetet, weet je zeker dat je nog wel een safari wilt maken??? zal me niets verbazen dat jij weer wordt aangevallen door een leeuw of een andere rare dier. jij beleefd ook altijd wel wat, of dat je bij een dokter werkt en zijn deur er uitrijdt, of dat je in tegenstelling tot overbezorgd heid totaal geneerd in het ziekenhuis. ik zal niet alle voorbeelden opnoemen anders gaat je bloeddruk ook nog omhoog en dat moeten we er nu niet bij hebben, je zal nu wel lekker dun zijn, na een paar week ziek zijn geweest, ? he ben blij dat het wat beter met je gaat. voor je het weet is dit enorme avontuur achter de rug, en dan kun je ons weer adviseren met onze kwalen. geniet en knap snel nog een beetje op. kus pjotter

alie en eltjo

hallo jet,
wat jammer nu,dat je nog steeds ziek bent,hoop wel op weer betere tijden ,en dat de safari tocht wel door kan gaan,maar de koersies zijn echte door zetters,dus het gaat vast goed komen,wij wensen je alle goeds...
beterschap.
eltjo en alie

ina s

nog even door zetten meid en dat kun je want je bent een kanjer in door zetten, en dan zijn elly en koos en je zus en jan en harma bij jou en gaat het vast nog beter met je. goed van maaike dat ze zo goed voor je zorgt dat is een hele geruststelling voor de thuisfront.
kussjes van ons.

Desiree

Laiverd, het dal bleek toch dieper dan we dachten, helaas meis, maar positief is dat je nu alleen maar omhoog kan klimmen toch? :) laten we daar vanuit gaan! Ben toch al trots op je en ook op Maaike, zeg dat maar tegen haar. Wat Robert ook al zei...je coschap verplichtingen zijn allang voldaan dus neem de tijd om te herstellen, je kan niks anders doen. Ik denk aan je en stuur je een vitamientjes-zonnestraal :) dikke knuf!!!!

Nynke

Lieve Jet, wat een toestand zeg! Jammer dat je op je stage zo ziek bent geworden! Dat was wel even flink schrikken zeker!
Pas goed op jezelf en ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat!

Liefs Nynke

Damian

Beterschap Jet!

Nu moet je die vechtersmentaliteit van je laten zien! Knokken tegen die ziekte en binnen no-time sta je weer lekker te doktorren!

Tineke

Hey wijffie

Tjonge jonge da's niet mis wat je nu weer beleeft hoop dat je snel weer de oude bent.
Zou met alle liefde een broodje kaas naar je opsturen mja tegen de tijd dat die er is groeit er groen haar op dusseuh dat moesten we maar niet doen.
heel veel beterschap en xxjes
10eke

Renée Staal

Ik leef met je mee Jet. Gelukkig wordt er goed voor je gezorgd. En komen Janneke en je ouders al snel!

Rianne

Hey hoi,
ik heb het met je te doen hoor!!tjongejonge
Hopelijk sterk je gauw weer aan, en kan je genieten van een vakantie met je familie.
Weet dat ik naar je uitkijk, vooral in het weekend
doeii, dikke knuffel, Rianne

anika

hoi jet,

wat een belevenissen zeg, en wat jammer dat je dit zo moet meemaken! goh, wat zul je je verloren hebben gevoeld.. ik hoop dat je er snel weer helemaal bovenop bent en dat je nog wat kunt gaan genieten daar!

xx anika

Liza

Moi Laiverd!

Ik hoop dat je der snel weer boven op komt!

veel liefs! MUAAK! (K)

Derk

Hoi "waailap" Ik zou nu alle liefde en bord maispap voor je koken , of een bammetje met kaas uit "onze eigen broodkeuken"en als Bea geen brood genoeg heeft besteld........moet zij de rest van de maand maispap eten !!
Hee, lieverd de hulptroepen komen er aan hoor !, even volhouden nog !
Knuffel van mij ,
Derk

Derk

Wat een boel schrijffouten zeg.......
Ik zou dus, nu met alle liefde ,een bord maispap voor je koken.
Geluk bij een ongeluk , als je terugkomt is in Lentis de wintercyclus begonnen (kun je zoveel snert eten als je maar wilt) !!

Hee, tot gauw !
Derk.

anita

Denk aan je!!! gauw beter worden, xx

roelie en klaas

lieve jet wij wensen je van harte beterschap
en hopen dat je gauw weer een beetje aan de slag kunt.
ziek zijn is nooit leuk, maar in een vreemd land is het nog erger,ondanks alle goede bedoelingen van de bevolking
heel veel sterkte.
en kop derveur.

Peet

Hoi Jet,
Lees dat het iets beter met je gaat, nou eindelijk. Je moet nu weer op krachten komen voor de safari.
Hou je taai, dikke smok.

Jan Apol.

Hoi Jet,
Gelukkig gaat het al weer wat beter met je,en dat is goed nieuws!!Nog even volhouden,en dan krijg je gezelschap en kunnen jullie genieten van de laatste momenten daar in het verre Afrika.
Liefs,Jan.

Ben, Sophia en Noël

Hoi (tante) Jet,

Wat maak jij weer veel mee we leven hier echt met je mee en vonden het ook heel erg dat uitgerekend jij malaria moet krijgen.
Maar gelukkig heb je goede zorg gehad, want anders hadden we met z'n drieën een ticket moeten boeken want in onze familie kan er maar één (tante) Jet weer opknappen en dat is Noël, hij vindt het skypen ook heel leuk met tanzania en wij vinden de verhalen natuurlijk super leuk net of we er bij zijn.
We hebben Noël ook vertelt dat (tante) Jet nog niet terug is op z'n verjaardag maar dat hij wel een cadeautje mocht uitzoeken voor je voor als je terug bent .
En dat deed hij met liefde, dus wij kijken nu al een week tegen een heel komisch cadeau voor jou (maar er zit een verhaal bij).
Nu nog even meer nieuws over je grote kereltje, hij kan 5 stapjes nu zelf los lopen sinds vandaag een mijlpaal die we graag met je delen.
Hier stoppen we, we horen wel wanneer je weer wilt kletsen.
Dikke kus van Noël en ook van ons

wilma

hé Jet,

Het zit je de laatste dagen echt niet mee.
Denk dat je met al die vreemde gezichten om je heen soms nog een eindje verder onder de dekens wilt kruipen. Weer thuis zul je er vast om lachen, maar nu ff niet. Hoop voor je dat je de laatste dagen van je stage niet alleen in je bed hoeft te blijven.

groetjes wilma

Hester

Oh jet! Toch!

Veel beterschap!!

Kuz hes

pieter

he poppen dokter , je kan aftellen, en dan is het afgelopen met de rust.......................... hihiihihih

Susanne

Aaaahhh....:-( Wat naar!!
Ik weet hoe vreselijk het is als je daar ziek wordt...
Heeeeeel veel sterkte en laat je niks wijs maken;-)
Zorg goed voor elkaar daar!

Veel liefs vanuit het MCL...

Jouw juf Greetje Berghuis

Ik heb genoten van je verhalen.Gelukkig knap je weer op.Heel veel sterkte de komende tijd.
Ik sprak je moeder vanmorgen vandaar dit berichtje.

bertha

gelukkig gaat het wat beter met je, en met de goede verzorging erbij komt het vast goed.
rustig aan he , nog even dan krijg je bezoek, de groetjes van ons en een dikke knuffel van siewert (die erg bezord was )

pieter

he topper alles goed daar? heb je het al gehoord o.a rianne en greetje hebben er weer een half jaar bij gekregen bij ons,,,,,,, pffffffffffffffffffff hihihihihi leuk he, zie nu alweer een glimlach om je bolle kop. onee ingevallen gezicht na de malaria hahahhaah. he mis je al wel hoor, wordt tijd om weer thuis te komen, ik ga morgen naar a dam met mijn ouders en natuurlijk ep naar de woonbeurs, en voor de rommelmarkt, mijn auto is alweer afgeladen. kus van uit een donker winschoten

Annegriet

...dus voordat ik weer achter mijn peeceetje kruip tot een uur of vijf op m'n stageadres wilde ik nog eventjes zien hoe het jou vergaat: lees ik ineens van alles over overgeven, een dode aanblik en een ijlend stadium... als je zelf nu net zo levendig blijft als dit gastenboek van je, dan is er NIETS aan de hand.

Beterschap meid! Kan me voorstellen dat ziek zijn daar een wereld van verschil is, zeker met alle fanatieke ramptoeristen en goed bedoelde, onnavolgbare adviezen ;).

Ik hoop dat je volgende berichtje eentje is zonder persoonlijke ziekte-anekdotes en je weer fijn over het beter maken van anderen kunt schrijven.

Een dikke knuffel!

Annegriet

pieter

he zuster clivia, hoe gaat ie daar, morgen gaat er weer een vliegtuig jou kant op, jij kan nu gaan aftellen, en de 2 week safari staan voor de deur, had gehoopt op weer een nieuw verhaal van jou, maar ja natuurlijk te druk in je winkeltje zeker? hier alles goed, weinig nieuws, morgen moet ik weer naar bernlef toe te werken, en woensdag alweer heerlijk vrij. ik spreek je later ,,,,,,,, xxx pieter

ina

nog een paar uurtjes en ze zijn onder weg naar jou
ik hoorde dat het iets beter met je gaat.
ik hoop nog wel iets van je te horen hoor nou veel plezier met de rest van de fam. en geniet ervan.

emmeliek kevin en ina

engel,elza en roy

Hoi Jet, Ik hoorde vandaag pas van je weblog. Ik heb alle verhalen gelezen. Wat een belevenissen. Ik hoop dat je snel weer beter wordt, en dat je nog veel plezier hebt met je fam. groetjes uit nieuwolda.

Marga

Hey Jetje! Wat mooi dat het weer wat beter met je gaat zeg! Je zal wel blij zijn dat je familie snel bij je komt! Ik hoop dat je snel beter bent en dat je lekker op safari kan gaan!

Liefs Marga

Klaas en José

Hoi Henriette,

Nog even en je ziet je familie.
Je laat je maar lekker verwennen door ze!
Je hebt heel veel beleefd, bent erg ziek geweest.
Je gaat straks lekker genieten van jullie safari hoor!
Dat heb je verdiend!!

Groetjes Klaas en José

pieter

als het goed is er weer een stel nederlanders geland in afrika, arme masai s, ze komt alleen en er volgen er 5, ik hou mijn hart vast

Batjas

Moi Jet, wat is het beste medicijn ? dat je PA en MOE en Jan bij je zijn.... Hoop dat het snel beter met je gaat en dan genieten met je familie. Marie zit ook al wel met spanning te wachten op jullie komst.

Moie Rene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!