jetinafrika.reismee.nl

Wasso!

En opeens is het einde in zicht, mijn verblijf hier in Wasso zit er bijna op. Ondanks alle tegenslagen op het gezondheidsgebied, verlaat ik het met een weemoedig hart. Wasso heeft mij namelijk ook heel veel goeds gebracht.

Gedurende deze acht weken zag mijn leven er even totaal anders uit dan voorheen. Ik heb kennis gemaakt met spugende, urine - en ontlastinglozende Maasai, heb meer pap gegeten dan mij lief is, heb rijst met bonen vervloekt, tevens Franco meermalen tot idioot van het jaar verkozen, me bevonden in de echte ‘middle of nowhere' en toch vond ik dit alles prachtig. Denk niet dat de malaria me naar mijn hoofd gestegen is, want dat is toch echt niet het geval. Wasso, Tanzania, heeft een stukje van mijn hart gestolen.

Maaike, mijn metgezellin gedurende deze acht weken, heeft vanochtend in alle vroegte Wasso al verlaten. Per bus, inderdaad hetzelfde krakkemikkige geval waarmee we hier ook zijn gearriveerd (ik houd mijn hart vast), is ze nu onderweg naar Arusha. Jamaica, wanneer je dit leest, bedankt voor alles! In Arusha, zullen mijn ouders, Janneke en Jan en Harma haar opwachten en vervolgens zal deze club morgenvroeg richting Wasso reizen. Ik kijk erg uit naar hun komst, op het moment is het nog moeilijk voor te stellen dat ze hier morgen daadwerkelijk zullen rondlopen.

Momenteel is het rondlopen hier op het ziekenhuisterrein niet geheel ongevaarlijk. Door de droogte trekken de dieren richting de mensen (het ziekenhuis dus) en er is hier al een cheeta gesignaleerd..Van een maasai - krijger heb ik geleerd mijn hoofd te bedekken wanneer ik oog in oog met hem sta en belangrijker nog, vooral heel hard te rennen! Gelukkig is de beveiliging opgeschroefd, op iedere hoek staat nu een Maasai - krijger met zijn mroengoe (=soort van knuppel) klaar om toe te slaan, mocht dat nodig zijn. Om te voorkomen dat ze niet direct rechtsomkeert gaan naar Holwierde, heb ik pa en moe nog maar even niet ingelicht..

Zaterdag verlaat ik dan echt Wasso en zullen we verder door Tanzania heen trekken.Met mijn gezondheid gaat het gelukkig steeds beter, heb alleen nog de kleine pech gehad van een trombofleblitis (afsluiting en ontsteking van een bloedvat) in mijn hand, waarschijnlijk ten gevolge van het infuus. Ook dat gaat nu gelukkig beter en ik kom weer aardig op krachten.

Ik zal jullie op de hoogte houden van alles wat er gebeurd gedurende onze safari (heb voor vrijdag al een verrassing geregeld voor mijn vader en Jan zijn verjaardag ;))

Daarnaast nog heel erg bedankt voor alle leuke en lieve reacties gedurende mijn ziek zijn, heeft me echt goed gedaan!

Voor nu heb ik nog een aantal foto's bijgevoegd, hoop dat jullie ze leuk vinden.

Tot snel,

Liefs,

Jet

Ps: Piet, ik mis jou ook hoor ;)

Reacties

Reacties

Deesje

Dag lieverd, logisch die weemoed. Ik ken dat denk ik wel ookal niet zoals in jouw context. Je bent vast en zeker een rijker mens, en ik ben zo blij dat je dat zo mag voelen! I knew it ;) maar nu maak je je op voor nog 2 bijzondere weken, geniet geniet en groetjes aan je lieve familie, ik ben zo blij voor je dat ze er zijn, ik weet hoe blij je dat zal maken. Ik mis je en denk aan je! Knuffel!

Damian

Wow, wat vliegt de tijd. Veel plezier op Safari en doe je ouders de hartelijke groeten!

corrie

zo dus de familie is goed over gekomen?
ze zijn niet gestrand met al hun bagage?
fijn dat het weer goed met je gaat
geniet van jullie vakantie

groeten en tot gauw
veel liefs corrie

Judith

hey lieve Jet,

Wat jammer dat je tijd in Wasso er al weer bijna op zit! Maar fijn dat je er zo goed op terugkijkt!! :) En wat geweldig dat je familie morgen komt! Heel veel plezier en geniet ervan, maar ik weet wel zeker dat dat gaat lukken!!

veel liefs!

Lotte

Jetje!
Nu heb je wel alle kanten van de gezondheidszorg in Tanzania meegemaakt, ook al was dit niet helemaal de bedoeling. Gelukkig gaat het weer wat beter met je. Heel veel plezier met de rest van de reis en geniet ervan!
X Lotte

pieter

hoi masai vrouwtje,als het de verrassing is wat ik denk wat je gedachten had, ben ik benieuwd wat ze daar vinden? Veel plezier daar met je familie, lekker voor je, beetje bijkletsen.

bertha

ha lieve jet ;\,
gelukkig dat het beter met je gaat en dat je tot nu toe ook genoten hebt,ook al was je behoorlijk ziek.
geniet met je ouders en janneke natuurlijk(ik moest even lachen toen ik je verhaal las :over de dieren ,goed dat je niks had verteld anders ....) geniet ervan en de groeten aan de vakantiegangers morgen
liefs ons en we kijken uit naar de volgende belevenissen.

Stef

Meisje! Ben echt blij te horen dat je je weer beter voelt! En super dat je ouders er (bijna) zijn! Heerlijk om ze te laten zien waar je bent geweest de afgelopen 8 weken! en je bent al bijna weer terug! Tijd voor een feestje ;) Tot snel snoes!
Liefs Stef

roeliene

Lieve Jet

Geniet van de safari en laat Tanzania maar een stukje van je hart veroveren hoor, het is groot genoeg ;)

alie en eltjo

hallo jet, wens je nog een fijne vakantie toe met je ouders,want dat hebben ze wel verdiend,maar dat zal best lukken, ,beterschap nog gewenst ,en tot gauw,
groetjes alie en eltjo

Greetje

Hallo Jet,

Geniet nog van je laatste dagen in Wasso.
Heel veel plezier met je familie als jullie door Tanzania gaan reizen.
Tot ziens op afdeling A3.

pieter

he sieraden verkoopster, nieuwe foto, s???????? waar kan ik die vinden????

tante dina

dag laiverd, wat goed dat je weer wat beter bent en wat een weerzien morgen. wees nu voorzichtig als je met een pot thee op het grasveld gaat zitten te wachten op iedereen[ DE DIEREN] jet een fijne vakantie voor iedereen. lieve groetjes voor iedereen.zit te wachten op de volgende belevenis doei

mama

lieve jette, maar ook iedereen die dit verder leest,wij zijn goed aangekomen in tanzania, geen gedoe met alle spullen die we hebben meegenomen, we hadden niks aan te geven, en de controle in tanzania stelt niets voor, het licht viel ook maar twee keer uit op de luchthaven, en verder waren ze erg druk,met gezondheidsverklaringen die we moesten invullen, ze stonden ons op te wachten in witte jassen met mondkappen voor, die al snel afgingen trouwens.
We gaan morgen richting wasso, en maaike is hier goed maar zeer stoffig aangekomen.
Het is hier warm,stoffig, en je wordt enorm belaagd door mensen die je van alles willen verkopen.
Jullie krijgen de groeten van ons allemaal, we hebben het erg naar onze zin.
koos elly janneke jan harma

elza

Hoi Jet,
Ik hoop dat je moeder niet heel Delfzicht heeft leeggeplunderd.Je hebt weer een leuk verhaal geschreven. Fijn te horen dat het goed met je gaat,en dat de fam. goed is aangekomen. Groetjes aan iedereen en veel plezier de komende tijd.
engel,elza en roy

Aly

Hoi Jet. Fijn te hoten dat het beter gaat en afscheid doet altijd pijn. Je hebt daar zoveel beleefd, zulke ervaringen opgedaan....... geen wonder dat het je zwaar valt. Gelukkig dat je naasten bij je zijn en ik hoop dat jullie een toffe tijd beleven. Zoiets is toch een fantastische belevenis. Geniet er lekker van. Het duurt vast niet lang voordat je weer lekker snert kunt eten in je geliefde Holwierde.

groeten uit een regenachtig Delfzijl

ineke van de kinderpoli

Lieve Jet,

Vandaag kreeg ik de link van Ellen (co-assistent) van je reisverhaal. Lieverd wat heb jij wat meegemaakt, ik had heel graag eerder deze link willen hebben om je een hart onder de riem te steken. Maar gelukkig heb je genoeg lieve familieleden vrienden die je hebben gesteund tijdens je ziek zijn. Wat een prachtige verhalen, een tijd om nooit meer te vergeten. Theo en ik zijn inmiddels op 22-09-09 pake en beppe geworden van een lief klein meisje, Vianne. Ik mocht 14 dagen hun kraamverzorgster zijn, ik heb een pracht tijd gehad. Theo en ik zijn apetrots op kleine Vianne. Gerbrich (onze dochter) is op 22-09-09 (op de geboortedag van Vianne) geslaagd als hoofdagent bij de politie Friesland, goed he. Na regen komt zonneschijn, jij weet precies wat ik hiermee bedoel. Heb heus mijn verdriet nog wel om mijn zus maar het begint steeds meer een plekje te krijgen. Zou je dit berichtje ook aan Maaike willen laten lezen. Hoe is het met haar? Jullie waren ook zo'n lief stel altijd en gelukkig hadden jullie altijd een luisterend oor als ik verdrietig was. Nog bedankt daarvoor. Nog veel plezier met je familie en misschien hoor ik nog eens iets van je, liefs en een dikke kus van mij voor jou en voor Maaike.

pieter

en ja hoor een bericht van je ouders zus en jan en harma, nu kan het feest beginnen, hebben ze nu vast al gelezen dat er wilde dieren bij jou zijn? hopelijk nemen ze niet direct het vliegtuig terug.

Ronald en Nynke

Hé jet! We willen je heel veel plezier wensen samen met je familie op safari! Geniet ervan! Liefs Ronald en Nynke

Hester

Het rondtrekken is echt het allerleukst!! Veel plezier en ik hoop dat je veel beestjes spot.

Kuz hes

elske

he lieve jet,
ben blij dat je je weer beter voelt!
heb genoten van je verhalen en je belevenissen.
heel veel plezier of safari met de family! het is vast een mooi afscheid van tanzania op die manier.
goede reis, kom niet te dicht in de buurt van de beesies en geniet ervan.

tot snel
xx els

Annelies

Hoi Jet,

Wat mooi dat je niet meer zo ziek bent!!
Veel plezier met het rond reizen met je familie.

Ik kijk er naar uit je verhalen persoonlijk te horen als je terug bent :)

Veel liefs,
Annelies

Stellie

Hoi Jet,

Ik ben blij dat je weer een stuk bent opgeknapt.
Je hebt het er bijna opzitten nog 2 weekjes vakantie vieren met je familie en dan gauw weer naar huis.
Ik denk dat je het wel helemaal gehad hebt daar.
Geniet er nog even van en tot gauw.
Groetjes en een dikke knuffel,
Albert

pieter

leuke foto s

ria h.

Hoi Jet,

Ik wens je nog een hele goede en mooie reis toe voor de komende 2 weken.
Gezellig met de hele fam.beter kun je het niet hebben.
Heel veel plezier gewenst. groetjes uit Zuidlaren.

wilma

hallo jet

Nog één nacht slapen en dan kun je ze in je armen sluiten, Wat een avonturen en belevenissen heb je gehad. Iedereen kijkt elke keer weer uit naar je boeiende verhalen.Helaas dit is alweer de laatste story.Zal het missen.Geniet van de komende week samen, met schoon ondergoed!!!

groetjes wilma x

Thea en Reitze

Ha Henriëtte,

Met veel plezier en bewondering voor jou hebben we steeds jouw verhalen gelezen. Vandaag de laatste verhalen gelezen en Liza houdt ons ook goed op de hoogte. Wat een ervaring heb jij opgedaan in Tanzania. Door je verhalen te lezen en de foto's te zien proberen we ons een klein beetje een voorstelling te maken van het leven daar.
Mooi dat je familie er nu is , zo kun je later ook mooie dingen delen als je terug bent in Nederland. Laatst hoorden we jouw stem via skype bij Liza op de computer, het was of je in een ruimte naast ons stond, zo duidelijk; ver weg en toch dichtbij.
We wensen jou samen met je familie een hele goede rondreis toe en zijn benieuwd om later jouw verhalen te horen.
Liefs uit Wagenborgen, Reitze en Thea

Annelies

Ha Jet!

Gelukkig ben je weer beter!

Ik wil je nog even heel veel plezier wensen voor de reis samen met je familie. Geniet er nog even van nu je daar nog bent!

Groetjes Annelies.

Esther Muurman

Hey Jet,

Heb even je verhalen 'bijgelezen' en je hebt de laatste weken heel wat meegemaakt, maar ben blij dat je er nu weer redelijk bovenop bent, net optijd dus voor de reis die je gaat maken. En wat leuk dat je ouders en je zus er nu zijn! Ik wens je heel veel plezier tijdens de reis die je gaat maken en ben erg benieuwd wat voor avonturen jullie nog gaan beleven!

Groetjes Esther

Rianne

Hey lieve lieve Jet,
Hoe is het daar, genieten jullie een beetje van elkaar??
Wat kijk ik weer uit naar je terugkomst in de keuken. Wat een drama vandaag!! Gewoon een zootje daar, de ontkoppelde band duurde tot half 3!!!!! Belachelijk gewoon. Ik begon al met een natte kop, dankzij P, B, AS. de rillingen gierden door mijn lijf, maar niet klagen gewoon doorzetten tijdens de opzet. Nou, en dan kijk je toch tegen een stelletje soepkoppen aan, je begrijpt wel wat ik bedoel he. De een na de ander vloog over de band heen en dan heb je P ook nog bij de toespijs staan, foeifoeifoei! Tot overmaat van ramp werd B nog eens heel kinderlijk en begon Tr als zijn moeder te zien. Nou stel je dat eens voor, B bij Tr op schoot. Tranen heb ik gelachen. Ik weet waar ik werk maar dat ze zo gek zijn geworden!! Gelukkig heb ik er eerst maar een half jaar bij gekregen( ja toppie he??)
Nou je begrijpt wel dat ik je mis he!
hey lieverd, geniet van jullie vakantie, groetjes aan iedereen en tot gauw
dikke smok, Rianne

pieter

ja wat moet ik zeggen over het vorige bericht van ene rianne w, het is niet zo als ze het omschrijft, teneerste zal het goed zijn als harma vroegtijdig terug komt, want ze zit zo te slijmen, dat ik bang ben dat ze harma haar baan wil inpikken. voor de rest was ze constant aan het stoken tussen ons, dat je wel wrijving krijgt, en dat het zo lang duurde aan de ontkoppelde band was haar schuld want ze had opzet, en deed alles expres langzaam, tot overmaat van ramp laat ze ook nog borden vallen, en ze lacht er ook nog bij. (raar mens hoor), maar je weet dat ik altijd lief ben en dat ik nooit wat doe. dus je begrijpt me wel, alleen het verhaal wat rianne vertelt over b met tr klopt wel een beetje. he jet ben benieuwd hoe het met jullie gaat. en ik zal blij zijn als jij en harma er weer het weekend waren. hopelijk heeft harma haar baan dan nog? want de aasgieren liggen op loer. xxx pieter

Trijn Haan.

Ha die Jet,
Even een reactie op de 2 voorgaande berichten, het
was vandaag echt een feestelijke dag daar, het begon
s"morgens al met elkaar nat te gooien, en dan is
schijnbaar net een sneeuwbal-efect en gaat het rustig
door, en net als Pieter schrijft, hij is altijd braaf zoals
hij zelf dan schrijft, maar daar hebben wij het nog weleven over jet als jij er weer bent, en die Rianne, ja die kan er soms ook wel wat van, maar goed alles op zijn tijd. en dan denk ik maar zo, gezelligheid kent geen tijd.
Dus vandaar een late band......

Tot gauw Jet, veel liefs, Trijn.

pieter

bedankt trijn, ik weet dat ik op je kan bouwen. ja die rianne ja dat is een verhaal op zich, maar we zijn wel erg benieuwd hoe het daar gaat? wanneer komt er weer een verslag????????????

Rianne

Zeg Jet,

Ik mis je verschrikkelijk!

pieter

he dokter alles goed daar, ben erg benieuwd hoe jullie het daar hebben, dus zit met smart te wachten op een nieuw verhaal, of even een berichtje. ben benieuwd hoe je vader zijn cadeau vondt. felictieer hem maar even, hij weet wel wie ik ben, zeg maar harm met de 33 stalraampjes, ben erg benieuwd naar jan en harma, of die het leuk vinden? dus teveel vragen om allemaal hier heen te zetten, maar nog 1 week en jullie beginnen dan alweer aan de terug reis, voor de rest gaat alles hier goed, vanmiddag brand geweest in delzijl. heb het leuk daar en doe de masai s de groeten.

tante dina

hoi luitjes, ik lees dat koos jarig is dus van h g gaat het goed op safari en is jet weer goed opgeknapt nog veel plezier en wel een berichtje sturen hoor wat jullie beleven. is zeker geweldig. lieve groetjes voor iedereen vanavond marieke geprobeerd te bellen lukte niet. doe het woensdag weer.doei!!!!!!

Ben, Sophia en Noël

He souvenier winkel eigenares,

Hoe is het daarin het mooie maar stoffige landje.
We houden 31 okt speciaal een rommelmarkt om de delfsblauwe souveniers te kunnen kopen voor je winkel als je je toch bedenkt om daar te blijven wonen(haha grapje).
Maar zowel Ben als Ik(sophia)en Noël en ik denk meerdere met ons zien je toch liever dokter spelen want ja anders heeft Ben straks geen beter betaalde baan( als jouw assistent met dikke volvo auto).
Maar nu even serieus hoe hebben Jan en je vader hun verjaardags cadeau aanvaart (wij vonden hem namelijk echt super bijzonder).
O ja Harma, Pieter heeft wel gelijk dat er mensen op je baantje azen vooral een ene R.W ( maar ja je bent nog niet te vervangen) en B(en) B(odewes) heeft haar al gewaarschuwd dat niet zo hoort.
Mensen geniet daar van het mooie weer want hier vriest het alweer ligt.
Groetjes Ben, So en Noël

ina

lieve jet
alles goed daar nog even en je bent al weer thuis maar geniet maar eerst van jullie vakantie heb je wel verdiend na die tegenslagen wat je hebt gehad ,de groetjes aan je ouders zus jan en harma en 31 0kt gaan we gezellig weer naar eelde (rommelmarkt) en s avonds lekker wokken
een dikke knuffel ina

pieter

he jet we hebben een probleem een grote een hele grote. je had een lening afgesloten voor je sieraden winkeltje bij de dsb bank, je kent het wel van frisio en lenen. nl en post crediet. maar nu blijkt het dat de bank waarschijnelijk failliet is ( dat is hier in nederland nu het nieuws van de dag), dus je moet je winkel sluiten, en snel terug komen naar nederland. sorry het is niet anders, dus hier je opleiding als arts maar afmaken, en ben (als die bij jou werkt) maar 2 jaar pro deo laten werken. veel plezier daar en tot laterz maar weer. xxx pieter

Trijn.

Ha Jet,

Wat kunnen die B en P toch mooie stukjes
schrijven naar jou, en P die brengt je toch maar
mooi op de hoogte wat zich hier in Nederland
allemaal afspeelt o.a.DSB. Het zal je maar treffen.

R. is op dit moment aardig rustig, kreeg van-
morgen een waarschuwing, maar P. stond mij bij.

Nou Jet nog veel plezier daar, en tot gauw.

groetjes, Trijn.

pieter

haha jet als je er weer bent moet je verder gaan met deze site, dit is ja zo leuk. maar weer een dag verder en nog steeds niets van jullie gehoord, toch niet aangevallen door een paar leeuwen, of in een luchtballon gezeten? en t je moet nu ook even iets aardigs over r schrijven anders komt ze straks in een dip, dat moeten we niet hebben. volgende week herfst vakantie, iedereen is bijna vrij, ik natuurlijk wel de hele week werken. tot gauw

Trijn

Hoi Jet,

Maak je maar geen zorgen om R, het is allemaal
weer goed gekomen vanmorgen, en P.bedankt voor l je leuke reactie. Prettig weekend. Gr.Trijn.

Trijn

Er zit een klein foutje in mijn verzonden mail,

sorry.

pieter

he collega s we moeten maar even maar niet meer reageren, want de rest van de vrienden durven volgens mij niet meer wat te schrijven????????????

Robert

hoi Henriette,
Zo gaat dat met Africa, hoe het er ook loopt, het laat je nooit meer los. Het mooie is, dat de vervelende momenten snel gewist worden en de prachtige combi overblijft van verbazing, fascinatie, gevoel dat wat je doet ook echt telt. Wees trots op jezelf dat je deze kans gepakt hebt, en dankbaar aan de mensen die je in hun samenleving hebben opgenomen.
Een ervaring voor je hele leven. Misschien klinkt dat wel een beetje soft maar zo heb ik het ervaren..groet Robert

Trijn.

Goed P. ik zal voorlopig even niet meer van mij laten
horen.

Groet, Trijn.

Annelieke

Hoop dat je inmiddels weer helemaal gezond bent en geniet van het reizen! :D

X Annelieke

bertha

hoi jet
hoe gaat het ermee?
of ben je verdwaald?
hier alles prima.
groetjes van ons en een dikke knuffel

pieter

WELKOM THUIS

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!