jetinafrika.reismee.nl

Safari!

Lieve allemaal!

Bij het ter perse gaan van dit bericht kan ik jullie melden dat ik, en met mij de hele familie, inmiddels weer heelhuids terug zijn in ons koude (en het is hier echt verrekte koud in vergelijking met Tanzania!) kikkerlandje.

Wat hebben we het mooi gehad de afgelopen twee weken, de start van dit avontuur werd ingeluid in het mooie, maar o zo stoffige Wasso..

Om de aankomst van mijn familie in Wasso niet te missen, zat ik al ruimschoots voor hun aankomsttijd klaar om hun welkom te heten. Hoe langer ik er zat, hoe meer mensen mij gezelschap hielden, allen waren ze erg benieuwd naar het busje vol mzungu's wat mijn familie heette ;) Naast dat deze mensen gezelligheid brachten, voelde ik me ook iets minder ongemakkelijk aangezien er nog steeds ergens een cheeta op de loer lag..

Na ongeveer twee uur wachten, waren ze opeens daar. Als eerste zag ik het gezicht van mijn moeder dat uit een autoraampje stak, tranen van blijdschap liepen vervolgens over haar en mijn wangen.Haar grijze haar was inmiddels door de ‘vumbi'(=stof) verworden tot een soort bruine coup soleil en ook haar huid was ooit eerder eens schoon geweest, desondanks herkende ik haar uit duizenden..Vervolgens stapten ook mijn vader, Jan en Harma en Janneke uit, allen zaten ze erg onder de vumbi maar wat was ik blij om ze te zien. Door alle mensen die om mij heen zaten, werden ze getrakteerd op een stevige knuffel, een beter ontvangst had niet gekund. Door de urenlange tocht langs stoffige en vaak onbegaanbare wegen (de weg die ik eerder had afgelegd) waren ze kapot en toe aan een goede nachtrust. Met de maag vol met rijst en bonen gingen ze daarom al vroeg op een oor.

De volgende dag had ik een verrassing voor hen in petto. Met behulp van Lemajan, engels - sprekende Maasai die ook Geneeskunde studeert, gingen we op pad richting de boma van Lemajan zijn familie. Onderweg vertelde Lemajan veel over de plaatselijke natuur, zo liet hij ons bladeren zien die de Maasai als wc - papier gebruiken, Edet wc - papier kan daar nog een puntje aanzuigen zo zacht als het was! Na ongeveer 5 kilometer te hebben gelopen, waren we bij de boma aangeland. Voor mijn familie een ervaring om nooit weer te vergeten. Vooral mijn vader en Jan vielen van de ene verbazing in de andere, oprecht geïnteresseerd en met veel respect vroegen ze Lemajan het hemd van het lijf over de wijze waarop zij met hun vee omgingen. Ze wisten echter nog niet wat hun te wachten stond..

Bovenop de berg (4000 meter hoog) stonden Lemajan zijn broers klaar met een geit, een geit die door mijn vader geslacht zou gaan worden ter ere van zijn verjaardag, na 57 jaar zou hij zich nu dan echt een man mogen noemen ;) Mijn vader, geen enkele moeite om dit klusje even te klaren, ging mee met de Maasai, en enkele tellen later vloeide het bloed al rijkelijk en werd er door de Maasai van gedronken.De maag van mijn vader en ik waren als enige sterk genoeg om dit ritueel te kunnen aanschouwen, de rest van de familie zat op de rand van de berg, te genieten van het uitzicht. Het is echt ongelofelijk hoe ze vervolgens de geit slachten en wat er wel niet allemaal van op gegeten wordt, menigmaal is ons een rauwe nier aangeboden, die we vriendelijk doch resoluut hebben afgewezen.. Een sparerib van geitenvlees hebben we wel geproefd en dat was best te doen. Bubba, de welbekende chauffeur, was ook aanwezig en liet zich de geit wel smaken.

Met geitenvlees in het dashboardkastje (Bubba vond het zonde om dit weg te gooien) ging de hele familie plus een deel van Lemajan zijn familie mee terug in de auto de berg af. Geloof me, ze weten nu wel wat het is om als een opgevouwen ‘banana' in een auto te zitten ;)Bubba probeerde de oncomfortabele houding en bobbels en hobbels in de weg te compenseren door ons te trakteren op zijn zangkunst. Heel toepasselijk zong hij het ‘pole, pole, pole' liedje (letterlijk vertaalt, ‘het - spijt - me - zo - voor - je - liedje') ;) Hoe wreed hun omgang met dieren soms ook voor ons lijkt, het is hun manier van leven, dat wij een kijkje in hun ‘keuken' mochten nemen hebben we allen dan ook zeer gerespecteerd.

Aan al het goede komt echter een eind en zo kwam het dat ik de volgende ochtend toch echt afscheid moest nemen van Wasso om er verder met mijn familie op uit te trekken. Droog heb ik het niet gehouden, maar heb wel op een goede manier van iedereen afscheid kunnen nemen.

De dagen die daarop volgden zijn bijna te onbeschrijfelijk voor woorden. Zoveel mooie natuur en prachtige dieren hebben we gezien. Met ons zessen achterin de auto (pa en ik helemaal achterin met als gevolg dat we menigmaal werden gelanceerd bij een hobbel in de weg ;) en onze chauffeur Kiwia voorin kwamen we dwars door onder andere de Serengeti en de Ngorogoro krater. Om de twee, soms drie dagen, trokken we weer verder om telkens in een nieuwe lodge te overnachten. De lodges zijn op zichzelf al een bijzonderheid. Veelal moesten we het doen zonder stroom en warm water. Wat heb ik gelachen om de aanblik van mijn vader zijn gezicht toen hij zag dat hij zich met een pollepel en een emmer met water moest douchen, echt onbetaalbaar ;) Ondanks de afwezigheid van luxe, boden de lodges ons de kans om echt heel dicht bij de natuur te zijn. 's Avonds werden we door Maasai van en naar onze tent begeleid om ons te beschermen tegen loslopend wild zoals hyena's, buffels en olifanten..Hoe mooi is het om 's ochtends wakker te worden en op enige afstand een olifant te zien lopen, echt prachtig.

Tegen het einde van onze safari hebben we nog een bezoek gebracht aan bosjesmannen. Je probeert jezelf van te voren een voorstelling te maken over hoe ze leven, maar de werkelijkheid is, vooral voor ons, wel heel hard. Deze mensen hebben namelijk helemaal werkelijk niets. Ze slapen onder de struikjes en leven van de jacht en van al wat groeit in de natuur. Bijzonder knap als je je bedenkt dat wij al radeloos zijn zonder stroom. Bij het bezoek aan de bosjesmannen schaamde ik me dat ik daar als toerist stond, ik had het gevoel alsof ik ‘aapjes' aan het kijken was. Dit gevoel deelden de anderen met mij en we hebben onze gids gevraagd of de bosjesmannen het zelf niet vervelend vonden dat mensen hun zo kwamen bekijken. Onze gids vertelde ons dat het tegendeel echter waar was, voor hun was de komst van toeristen een bron van inkomsten doordat het hun de mogelijkheid bood zelfgemaakte producten als armbanden en dergelijke te verkopen. En inderdaad, aan het einde van ons bezoek kwamen ze eraan zetten met hun koopwaar, om hun niet te beledigen hebben we maar een aantal armbanden ingeslagen..

De laatste twee dagen leidde ons weer terug naar Arusha. Mijn weg scheidde zich daar echter weer even van mijn familie. Er is namelijk nog iets waarvan ik jullie de afgelopen tijd niet op de hoogte heb gesteld en wat slechts enkelen van jullie weten. Naast dat ik hier door mijn ziek zijn veel ongeluk heb gehad, is namelijk ook het geluk wel degelijk aan mijn zijde geweest. Dit geluk bestaat in de persoon van Let. Omdat ik eerst voor mijzelf wou uitvinden hoe een en ander in elkaar zat en hoe serieus het was, heb niet eerder iets genoemd. Het is nu inmiddels echter bijna twee maanden verder en ik ben oprecht gelukkig met hem. Voor mij is hij de laatste twee dagen van mijn verblijf in Tanzania, teruggekomen uit Iringa (de plaats waar hij studeert) om tijd met mij door te brengen in Arusha. De ‘vuurdoop' met de familie heeft hij al gehad en hij is goedgekeurd (hij heeft genoeg stalraampjes Piet ;) Ik weet niet wat de toekomst zal gaan brengen, hij woont niet bepaald naast de deur, maar we zijn beide bereid ons uiterste best er voor te doen.

Met deze ‘ontknoping' komen mijn verhalen, mijn bezoek aan Tanzania, ten einde. Ik wil jullie bij deze allemaal bedanken voor jullie medeleven en leuke reacties. Naar alle waarschijnlijkheid was dit niet de laatste keer dat ik Tanzania bezoek, dus wie weet komt die souvenirwinkel er toch nog ;) Samen met mijn familie hebben we het idee gevat om een gezellige avond te organiseren waarop we alles nog eens rustig kunnen nabespreken en we jullie (een deel) van de foto's kunnen laten zien. Mocht het zover komen, dan laat ik het weten!

Veel liefs,

Jet

Ps: Rianne, geen zorgen, ik ben zo weer bij je in de keuken, zullen we ze eens laten zien wie de baas is ;)

Reacties

Reacties

Magda

Wow, geweldig van die geit! Wie kan dat je nou navertellen?

Let & Jet: dat is een nog grotere verrassing! Maar wat leuk voor je! Heel spannend... Welkom bij de club die zijn geliefde in het buitenland tegen het lijf is gelopen ;-).

Esther

Hey Jet,

Welkom terug in het koude kikkerlandje!
Helaas is er nu een einde gekomen aan je indrukwekkende stage, maar zo te horen heb je een super einde van dit grote Tanzania avontuur beleefd!
Ik heb in ieder geval genoten van je verhalen!

Geniet nog even lekker na van je reis en wens je alvast veel succes met je laatste jaar!

Liefs Esther

Esther

PS Wat trouwens vet gave foto's! Kan me nu echt voorstellen dat jullie van de reis genoten hebben! En lijkt me echt super mooi om die dieren zo dichtbij in het wild te zien! Wauw!

Annelieke

Haha wauw, wat een verhaal! Ze zoeken bij Grenzeloos Verliefd naar nieuwe kandidaten; ik zeg: meteen opgeven! Leuk!

Supermooie foto's, denk dat ik maar eens ga sparen voor zo'n safari...

Tot snel!

X

pieter

wat een geweldige verhaal, en ja jet ik had het al voorspeld he, over de liefde. op 1 ding had ik ongelijk, maar dat komt vast nog wel. worden vast hele mooie half bloedjes. haha. tot gauw dikke kus pieter

bertha

ha lieve jet',
ik heb net je verhaal gelezen en heb genoten van je verhaal,als je in de toekomst je verveeld ,dan kan je wel schrijver worden,hi hi,maar dat zal wel niet gebeuren.de foto s zijn ook prachtig!we zijn blij dat jij en je ouders ,janneke en jan en harma genoten hebben.tot gauw,veel liefs ons.

anika

hoi jet!

wat een avonturen weer zeg! en dan die foto´s van de safara: machtig mooi!
Wat leuk zeg, dat er een liefde is gegroeid! En nu je weer thuis bent? Behalve acclimatiseren alweer aan de slag?

xxx anika

aly

Hey Jet,
Bedankt voor je prachtige verhalen, ik heb je met volle aandacht gevolgd en ben blij dat je heelhuids weer thuis bent.
Gefeliciteerd met je lieve Let. Het lijkt wel een sprookje. En jij zit in de hoofdrol als een fantastische prinses. Ik wens je veel geluk.

Nogmaals hartelijk dank, dat ik met je mee mocht reizen.
Hoop je nog eens even weer te treffen.
Hartelijke groeten van Aly (Delfzijl)

Rianne

Ha die lieve Jet,
Fijn dat je weer op Hollandse bodem bent! En fantastisch dat jullie nog een super vakantie hebben gehad. Ik heb genoten van je verhalen en wat een romantische eind van deze reis. Maar ja, de reis van de liefde begint nu!! Gefeliciteerd hoor!Hey meid, ik hoop je gauw weer in de keuken te zien en we gaan ze een lesje leren (oeoeoeoeoeoeoeoehhh)keukenKreet

corrie

hey jet

ik zal de verhalen missen
de foto's waren prachtig, sieko en nienke vonden de
foto's van de leeuw het mooist
we zullen de verhalen van jan en harma wel horen!!
en ook nog een "visje"aan de haak geslagen
geen geiten hoeder of schapenboer Ha ha ha
ik ben blij dat je ondanks al die tegenslagen terug kunt kijken op een fijne stage

veel liefs corrie

alie en eltjo

hallo jet,we zullen je verhalen gaan missen,maar de safari was prachtig volgens mij,zal de verhalen van je vader en moeder wel een keer horen,het was vast een heel indrukwekkende stage,
hartelijke dank voor je mooie verhalen,

liefs eltjo en alie

jannie

Hoi JET
mooi dat jullie weer thuis zijn ,jullie hebben het mooi gehad, en heel veel gezien. Ik heb al een beetje van Harma gehoord .We horen wel een keer.Mooie foto's,
en vooral de verhalen.
Groeten Jannie

Renée Staal

Nou wat leuk Jet om dit nog allemaal even te lezen!

En fijn dat jullie weer heelhuids allemaal in ons koude kikkerlandje zijn!

Groetjes,
Renée

René

Moié Jet, wat heb jij en je familieleden een geweldige vakantie beleefd. De verhalen over je stage, zou je moeten bundelen. Menig schrijver kan er een puntje aan zuigen.

Veel geluk met de liefde en zet m op, he.

Groetjes Batjas

pieter

he masai vrouw, super leuk om je vandaag even te zien, maar wat ben je afgevallen, niet normaal meer, maar het misstaat je niet. hopelijk gaat het eten de aankomende tijd beter. maar iedereen zegt al dat je verhalen super zijn, een nieuwe saskia noort is geboren, schrijf een leuk spannend boek, dat moet lukken met je leeservaring. en dan wordt het vast een bestseller.

Trijn.

Hoi Jet,

Inderdaad P. het deed mij ook goed om Jet na
2 1/2 maand weer te zien, maar wij weten hoe
ze is...ze ging bij ons weg met de woorden:
het komt allemaal weer goed.
En dat is precies ONZE JET.

Greetje

Hallo Jet,
Welkom in ons kikkerlandje. Hopenlijk ben je al weer een beetje gewend.
Bedankt voor je boeiende verhalen, ik heb ze met veel plezier gelezen en ik zal het missen. Veel geluk met Jet.
Als je op A3 bent zal ik allicht meer verhalen horen.
Tot ziens

Greetje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!