jetinafrika.reismee.nl

Green, green grass of Tanzania..

Lieve allemaal,

Het is bijna vier dagen na aankomst hier in Tanzania en eindelijk heb ik de kans om contact op te nemen met jullie. De vliegreis is gelukkig goed verlopen, maar o wat vond ik het spannend. Vliegen is zeker niet mijn hobby en ik heb, bij gebrek aan ander gezelschap, de stoelleuningen fijn geknepen om mijn zenuwen bij het opstijgen en het landen onder controle te houden. Daartussenin heb ik mijzelf vermaakt met Harry Potter deel 4,5 en 6 ;) Na 8,5 uur vliegen hadden we de eindbestemming bereikt; ik was wederom in Tanzania, het land van de ‘vumbi'(=stof), ongerepte en beeldschone natuur, malaria en natuurlijk het land van Lat.. Ik ben uit het vliegtuig gesneld, heb mijn koffers bij elkaar gesleept en daar was hij dan eindelijk weer, wat was ik blij! Met beide voetjes op de grond, maar met het hoofd nog in de wolken vervolgden we onze reis van Kilimanjaro naar Arusha. Alles was er weer; de geur, de vumbi, het ‘jambo mzungu'(=hallo blanke) en vooral niet te vergeten het opeengedrukt zitten als een ‘banana'.. (wat ik in dit geval helemaal niet erg vond;) Arusha kon ook deze keer mij weinig bekoren; te luidruchtig, teveel mensen en te weinig ruimte. Bijkomend voordeel van een Maasai aan je arm is echter wel dat je daar (in tegenstelling tot de eerste keer) compleet met rust gelaten wordt, niks geen ‘mzungu, you buy?', maar acceptatie en rust aan het hoofd bij het lopen door de stad. In afwachting van onze busreis naar Wasso hebben we de tijd doorgebracht met zwemmen, winkelen en het bezoeken van familie van Lat in Arusha. Hoewel er in Arusha in de verste verte geen H&M te bespeuren is, ben ik er toch in geslaagd een mooi jurkje op de kop te tikken voor omgerekend 3 euro J Het was mij eerder niet opgevallen, maar een pashokje is bij geen van de winkels te bekennen, iedereen past zijn kleding gewoon op straat, of je nu een broek of jurk koopt, ook ik moest er aan geloven en onder het toeziend oog van een vijftal vrouwen werd mijn jurk ‘nzuri' (=mooi) bevonden. Voor de ‘patchwork - dames' thuis; ik heb tijdens het winkelen ook tal van mooie stoffen voor jullie op de kop getikt ;)

Bij het bezoek aan de familie van Lat (zus van zijn moeder) werden we hartelijk ontvangen door alle familieleden. In een normaal huis en een koeienstal die doet denken aan onze oude, maar dan met maar een stuk of tien (friese!) koeien, proberen ze een goed bestaan op te bouwen. Ook hier werden we verwelkomd, zoals overal, met pap..Ik heb ze echter uitgelegd dat ik dit gezien mijn gezondheidstoestand niet kon eten, dit was geen enkel probleem maar omdat ze me toch iets wouden geven werden er drie eieren voor me gekookt J Om te laten zien dat ze me accepteerden en waardeerden als vriendin van Lat kreeg ik daarnaast ook nog een erg mooie ‘chooka'(=omslagdoek), ik wist van verlegenheid even niet wat ik moest zeggen..

Gisterochtend was het dan tijd om op de bus naar Wasso te stappen. In alle vroegte, tegen 5 uur, vertrokken we per taxi richting de bus. Reizend met Lat, zijn de tarieven 10 keer zo laag dan wanneer ik als mzungu alleen reis. Ze beginnen met dezelfde hoge prijs te vragen, maar door Lat zijn stellige weigering kregen ze weinig zoden aan de dijk en konden we voor de normale prijs reizen. Eenmaal in de bus, zag ik best op tegen de komende trip; uit eerdere ervaring weet ik dat het gevoel op een schip te zitten terwijl je in werkelijkheid in een voertuig op vier wielen zit niet echt prettig is. Momenteel is het regenseizoen gaande, in plaats van droge wegen, is er nu daardoor veelal sprake van een natte ondergrond. Het eerste gedeelte van de reis was dit goed te berijden, aangekomen in de Ngorogoro werd het echter steeds natter en ook gevaarlijker. Wegen waren door de regen in tweeën gesplitst of soms helemaal verdwenen en omgetoverd in een rivier..Op een gegeven moment moesten we uit de bus stappen om, met minder gewicht, een rivierbedding te kunnen passeren, pfff het zweet stond me wederom overal..Ondanks de soms aanwezige angst, was het toch vooral het genot van de omgeving die de boventoon voerde. Door de regen was het landschap veranderd tot een werkelijk prachtige, groene oase. Hoewel Groningen, Nederland, mijn thuis is, bewees dit uitzicht wederom dat ook Tanzania een stukje van mijn hart heeft gestolen. Hoe dichter we richting Loliondo (Wasso) kwamen, hoe meer ik de omgeving herkende en hoe minder ik gefocust was op de bus met al zijn capriolen. Uiteindelijk na een tocht van bijna 9 uur was het daar dan eindelijk, Wasso. Een groener Wasso, dat zeker, maar voor de rest nog geheel zoals we het in oktober hadden achtergelaten. Het was fijn om alle clinical officers en andere medewerkers van het ziekenhuis weer te zien, het meest hartelijk werd ik echter verwelkomd door Triphonia en Helena (de huishoudsters). Met een stevige knuffel en een brede glimlach werd mij direct medegedeeld dat ze het tot een doel voor zichzelf zouden maken om weer meer vet op mijn lichaam te kweken ;) Na iedereen te hebben begroet, was het toch echt tijd om Lat zijn kamer op te zoeken, we waren beide kapot van de lange busreis.

Goede nachtrust doet wonderen en ik voel me daarom nu ook een stuk fitter. Het zonnetje schijnt hier vrolijk, dit tezamen met een aangename temperatuur van rond de 25 graden en goed gezelschap denk ik dat dit bezoek mij zeker goed zal doen. Ook hier is het dit weekend Pasen en Lat en ik hebben het idee gevat om met een tent een nachtje boven op de berg te gaan slapen, het is maar goed dat hij bij mij is, want alleen lijkt me dat niet zo'n verstandig idee ;) Zal de komende dagen zoveel mogelijk foto's maken zodat ook jullie kunnen meegeniet van de groene omgeving waarin ik mij bevind,

Tot snel,

Veel liefs vanuit Wasso,

Jet

Reacties

Reacties

Annegriet

Wat weer een avontuur en wat een heerlijk liefdesverhaal, Jet; ik smul ervan! :-)

Geniet en laat je lekker vetmesten ;-).

Heel veel liefs!

Stephanie

Snoes!
Heerlijk om je verhaal te lezen!! :) Ben zo blij dat je het fijn hebt daar! Geniet ervan! Geniet van je tijd met Lat!
Zorg goed voor jezelf! En groetjes aan Lat he!
tot snel!
Liefs Steph

Annelieke

:)

Mooi geschreven. Het klinkt fantastisch allemaal, wat fijn dat je zo snel al terug hebt kunnen gaan (al voelde het voor jou vast alsof je Lat eeuwen niet had gezien, of niet? ;)).

Geniet ervan :)

Liefs

Tineke

Hey Jet

Heerlijk om weer een verhaal van jou te lezen :-)
geniet lekker van de natuur en van Lat zoals ik van jou verhalen ga genieten. Ga me verheugen op je volgend verhaal (het helpt mij een btje met mijn kopzorgen :-) )

grtz 10eke

corrie

ha jet

van pa wisten we al dat je goed was geland!!!!
fijn dat het goed gaat
leuk weer een verhaal van je te lezen
ik zat er al naar uit te kijken
ik ga weer naar de schapen !
doei he en veel plezier doe de groeten aan lat

veel liefs corrie

Bianca

Helemaal veilig en wel aangekomen! Gelukkig! en een goede reden nu om niet de pap ea rare dingen te hoeven eten! ;)
xx

Aly Balie

Lieve Prinses,
Wat heerlijk om weer terug te zijn in Tanzania. Weer oude bekenden opzoeken en natuurlijk, het allerbelangrijkst.............Lat.
Het moet een heel fijn gevoel zijn om weer samen te zijn. 'k Heb al weer genoten van je prachtig reisverslag.
Ik wens jullie fijne Paasdagen daar in het zonnige zuiden.
Liefs en 'n dikke smok.
Aly XXX

Roeliene

He Jet,

Bijna buren zo ;), denk dat we hetzelfde klimaat meemaken nu! Het regenseizoen valt mij nog mee, is best snel opgedroogd en het groene landschap (met prachtige bloemen) is ook mij heel wat buien waard. Fijne pasen, mzungu! en wanneer vlieg jij terug? btw heb jij daar ook skype?

wilma

Hé Jet

Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
Na zo'n turbulente periode heb je dit zeker verdient.
Geniet van de dagen samen,gaat veel te snel.

liefs Wilma en Ludy

Maaike

Wat ontzettend fijn dat het goed gaat tussen jou en Lat! En wat geweldig dat je nu een heel ander landschap ziet, het zal er nu vast wat gevarieerder uitzien dan een half jaar geleden.
Een fijn paasweekend en de groetjes aan Lat en de rest!
Liefs Maaike

Desirée

Skatjeeee! :) Wat een mooi verhaal is het toch he :) jij en Lat! Hihi, ik hoop dat je erg van elkaar en het daar zijn blijft genieten, ik denk aan je! Knuffel! Ook voor Lat!

marjolein tuinstra

heej chickie! De vermakingsdrift is toegeslagen lees ik! Wat heerlijk dat je zo goed ontvangen bent, geniet er van meis, ook van je kerel!

xmar

pieter

jajaja weet het reageer wel heel laat, maar ik heb enorm genoten weer van je verhaal, valt straks moeilijk te combineren huisarts en schrijfster, maar ik wens je daar nog een paar fijne dagen toe daar, en ach het is zo weer juli, hopelijk zie ik lat dan even, en ik moet nu druk gaan sparen, om jou souveniers winkeltje daar te zien, want ik ben weer toe aan een nieuwe armband. want de mijne is jammer genoeg kapot, snik snik, maar volgend jaar kom ik een nieuwe bij kopen. dikke kus van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!