jetinafrika.reismee.nl

'Time flies...'

Lieve allemaal,

‘Time flies when you are having fun', een ding wat zeker waar is. Mijn tijd hier in Tanzania lijkt in sneltreinvaart voorbij te zijn gegaan.. Het neemt echter niet weg dat ik oprecht genoten heb. Het afgelopen weekend werd ook hier Pasen gevierd, mijn eerste Pasen zonder eieren ;) Het gemis van de eieren werd echter gecompenseerd door, jawel, een geit. Met mijn grote mond had ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om met z'n allen te gaan barbecueën en dat ik desnoods de geit wel wou slachten. Belofte maakt schuld en zo kwam het dat ik op zaterdagavond de vleesmaaltijd heb verzorgd. Achteraf had ik best medelijden met het beest maar ik ben ook wel zo nuchter om in te zien dat de dingen nu eenmaal zo gaan. Het was de bedoeling dat we dit weekend op de berg zouden slapen (in ieder geval een nacht), alleen konden we geen vervoer krijgen. Dit staat nu gepland voor aanstaande vrijdagavond. Het verdere paasweekend zijn we doorgekomen met het maken van vele wandelingen, kaarten en niet te vergeten een bezoek aan de plaatselijke dansclub ;) ‘Bongo flavour' is het soort muziek wat hier populair is en daarop wordt gedanst alsof het een lieve lust is. Wij Hollanders kunnen daar met onze stijve heupen nog een puntje aanzuigen ;) Lat heeft een enorm gevoel voor ritme en ook een enorm uithoudingsvermogen, ik had de volgende dag zo'n spierpijn in mijn kuiten dat ik moeite had met lopen..;)

Helaas heeft mijn maag het ook hier niet gemakkelijk. Ik ben inmiddels door mijn voorraadje danoontjes , yoghurt en brood van thuis heen en ben nu overgeleverd aan de rijst met bonen. Gisteren zijn Lat en ik met een ziekenhuisauto richting Malambo vertrokken, Lat zijn thuisfront. Ik weet niet meer hoeveel mensen ik wel niet de hand heb geschut, allen nieuwsgierig naar de enige mzungu in hun dorp en zeer verbaasd bij het horen van wat Maasai klanken uit mijn mond. Mijn huid en haren zijn meermalen aangeraakt. Lat werd zelfs gevraagd of er wel bloed door mijn lichaam stroomde, bij zo'n blanke huid konden ze zich dat haast niet voorstellen..Omdat ik wist dat het qua eten daar niet veel meer zou zijn dan pap, pap en geit, had ik 's ochtends geprobeerd wat meer brood te eten. Helaas voor mij was ik de hele dag hondsberoerd en de lome hitte aldaar maakte het niet veel beter. Ik heb echter even op de tanden gebeten en de dag goed doorstaan. Het was fijn om Lat zijn familie weer te zien. Door Lat zijn mededeling dat ik (bijna) ‘daktari' ben, waren er meerdere mensen die graag even door mij zouden worden nagekeken. Niet geheel onterecht want er waren er bij die helaas ziek bleken. Een kindje had een ernstige vorm van kwashiorkor (ondervoeding), zij en haar moeder zijn beide met ons teruggegaan in de ziekenhuisauto. Ze waren echter niet de enige, samen met nog een 7 - tal andere patiënten (variërend van algehele malaise tot ernstige malaria) zaten we wederom als een ‘banana' in de auto. Om de tijd in de auto wat te doden hebben we, bij afwezigheid van een radio, maar wat gezongen. ‘Vader Jakob' heeft alom bekendheid ;)

Terug in Wasso proberen we zoveel mogelijk van mijn laatste dagen hier te genieten. Zaterdagavond vlieg ik, samen met Lat, vanuit Wasso terug naar Arusha (met de FMS). Vanuit daar stap ik op een vliegtuig van de KLM, 13 uur later zal ik de Nederlandse aardbodem weer kunnen aanraken. Op het moment denk ik daar zoveel mogelijk nog even niet aan en pluk vooralsnog de dag. Bedankt allemaal weer voor de lieve en leuke reacties, doet me goed! Morgen of vanavond volgen er nog wat foto's vanuit het mooie Tanzania.

Veel liefs,

Jet

Reacties

Reacties

Magda

Kwashiorkor: dat herinner ik me nog van biologieles! Sommige dingen verwacht je nooit meer tegen te komen, maar daar zijn ze opeens (in het echt)!

Veel sterkte met het eten en inderdaad 'Carpe Diem'!

Groetjes Magda

Robert

Fijn dat het goed met je gaat, in alle opzichten. Geniet van de dag inderdaad, want al gauw zijn jullie weer een eind uit elkaar en terug in een wereld, waar je het BBQ vlees gewoon bij AH haalt.
Groet Robert

Maaike

Lieve Jet,
Geniet inderdaad nog van de laatste dagen dat je daar bent! Wat fijn trouwens dat je met de FMS terug vliegt, dat scheelt weer een lange rit:)
Liefs Maaike

Damian

Ey Jet,

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt! Vervelend dat je maag constant parte blijft spelen. Toch mooi hoe je blijft genieten:) Veel groeten aan Lat en veel plezier!

vr.gr.

Damian

Desirée

Hey laiverd, je bent al een echte dokter he! Knap hoor! :) En wat fijn dat je zo geniet, ik ben trots op je en tot snel laiverd, dikke kus!

Annegriet

Ik zie je gewoon terughobbelen met al die mensen waar je even naar gekeken hebt... ;-).

Zaterdag duurt veel langer indien je de hele tijd opblijft en niet slapen gaat; misschien een idee?

En kom maar op met die foto's inderdaad; kben erg benieuwd!

Groetjes en een dikke knuf.

Rianne

Hoi lieve Jet,

Heerlijk weer al je verhalen en fantastisch dat je er van geniet. En hopelijk met wat vet op je lijf weer terug!! hahaha
nou lieve meid goede reis terug, groetjes aan Lat en tot gauw.
Dikker kus Rianne

Aly Balie

Hey Prinses Kanjer,
Fijn dat het zo goed naar de zin gaat, jammer dat je ingewanden het niet zo naar de zin hebben. De tijd vliegt, vooral als het leuk is. Geniet van de laatste dagen met Lat en kom heelhuids weer thuis. Ik verheug me al op de foto's. Hoop je gauw weer te zien.
Liefs en groetjes uit Delfzijl

Gerben

Hey Jet,
Naast Grunnegs, kan je ook al een aardig woordje Maasai. Beterschap met de maag. Geniet er samen van en doe de groeten aan Lat!

klaas en roelie

hey jet bedankt voor je leuke verhalen en dat je het zo leuk hebt gehad. jammer dat je al weer naar huis moet,maar wij denken dat dit vast niet de laatste keer is dat je in tanzania bent. wij wensen je een goede terug reis.

corrie

weer een leuk verhaal
ja jammer voor die geit, maar daar moet je van in leven blijven
goede reis terug
maandag horen we de verhalen wel van je pa

groeten corrie en de rest van de boerderij

Andrea Hofstee

Hoi Jet!

Heb op internet even je site opgezocht, wat leuk om je verhalen te lezen!
Fijn dat je weer samen bent met Lat.
Geniet er nog van en alvast een goeie reis terug naar het koude Noorden ;)

Liefs Andrea

Aly Balie

Hoi Jet,
Fijn dat je ons van je foto's laat genieten. De foto's stralen warmte uit, van jouw kant en van Tanzania's kant en ook veel vriendschap. Hoop je gauw terug te zien, de narcissen bloeien hier. Goede reis en sterkte met het afscheid.
groet en een dikke knuffel van Aly

Petra

Hoi Jet heb net alles gelezen en de foto's bekeken. En zoals jij alles omschrijft lees je het in een adem uit. Het is vandaag je laatste daar, dus geniet er nog van. Moeten snel eens bijkletsen.
Dikke smok voor jullie beide en goede terugreis.

eltjo en alie

hallo jet,
bedankt voor de leuke verhalen,we hebben er weer van genoten,wij wensen je een goede reis terug,
liefs uit alteveer

Esther

Ej jet!

Wat een belevenissen weer allemaal! Ik kan me goed voorstellen dat je opziet tegen het afscheid, dus geniet idd van ieder moment!

Liefs Es

pieter

jeeee jet als het goed is ben je nu al weer thuis in holwierde????????? ben erg benieuwd naar je verhalen, ik hoop deze week even te spreken. wil ALLES weer weten. hihihi kus vanuit winschoten

amanda

hoi jet,
geniet er nmaar mooi van nog eventjes.
het is leuk om je verhalen te lezen.
groetjes amanda

Bianca

Ow lieverd! je bent alweer terug! Wat ging dat snel! Ik had echt het id dat je er nog maar net was. Ik hoop dat je hebt genoten en nu natuurlijk naar jullie volgende ontmoeting toeleven! Hoe gaat het verder met je! Als ik terug ben snel afspreken hoor!! Heb je zolang niet gezien!!!
xx

roeliene

Heya Jet Retteketet

September mocht ik de nieuwe 'bedtime stories' weer verwachten toch ;)

Liefs Roel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!